Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Komfår

Sersjant
24 Nov 2025
12
2
Har lenge hatt lyst på en Auk plantedyrker som selges hos Auk.
Designet er lekkert(!), og konseptet virker gjennomtenkt, men jeg må innrømme at prisen oppleves ganske stiv!
3699,- for Auk 1 og 2999,- for Auk Mini (riktignok på tilbud til 2599,- akkurat nå)

I tillegg synes jeg det er litt lite fristende å låse seg til deres priser på gjødsel, belysning, frø og jord.
Samtidig har jeg veldig lyst på en slik løsning hjemme – og nissen 🎅 kom ikke med en til jul🎄.

Jeg er ikke ute etter noe ekstremt avansert, men en ryddig løsning som fungerer godt til urter og småplanter, uten å koste skjorta.
Så da begynte jeg å lure på hva tenker dere om å bygge en DIY-versjon av en Auk plantedyrker?

Er det realistisk å 3D-printe planteskåler med integrert vanningssystem?
Kan man kjøpe LED-belysning egnet for plantedyrking separat, f.eks. på hagesenter eller nett?

Er dette et overkommelig DIY-prosjekt? - eller er det mer jobb enn det ser ut til?

auk-mini.jpg auk1-1.jpg auk1-3.jpg auk1-2.jpg

Jeg har Auk og er veldig fornøyd, men det er en kostbar affære å drive med dette i lengden.
Fikk min i gave fra familien, men jeg hadde nok ikke kjøpt denne selv.

Selv hadde jeg nok startet med et sett Plantelys 85cm/23W fra Nelson Garden og et 85cm/23W påbygningssett slik at det blir nok lys til en ganske stor dyrkekasse som jeg kan sette i drivhuset.

Nelson 1.jpg Nelson 3.jpg Nelson 2.jpg

Kombinert med 2 stk dyrkebrett størrelse L/51,5cm og dyrkekasse L/51,5cm , så tror jeg dette kunne bli et fint oppsett.
Med to slike ville man fått en belyst dyrkekasse på 100cm.
Eneste man måtte fikse er et smart oppsett for å henge opp de to lyslistene over dyrkekassene.

Dyrkekasse.jpg

Har lenge hatt lyst på en Auk plantedyrker som selges hos Auk......
...jeg må innrømme at prisen oppleves ganske stiv!

Kona kjøpte Auk og dyrket noe greier.
Ser fint ut på reklamen, men det ble fort solgt på Finn.no

Nå kjøper vi urter på super'n og til sommeren skal vi bygge en "DIY Auk" helt på egenhånd.
Med litt LED lys så kan vi få til det samme som Auk tilbyr for småpenger.

Er dette et overkommelig DIY-prosjekt? - eller er det mer jobb enn det ser ut til?

Nå vet ikke jeg om det er i kategorien DIY-prosjekt å rusle ned til nærmeste Clas Ohlson, men nå har de tilbud på denne:
- Plantelys LED med justerbart stativ og dyrkebrett

• Komplett dyrkesett – plantelampe og brett med 72 dyrkingsplugger.
  • LED-plantelys med dyrkebrett for såing og forkultivering innendørs.
  • Stabilt stativ med justerbar høyde – tilpass høyden etter plantene.
  • Effektivt plantelys – blått og rødt lys for god vekst.
  • Mål (B x D x H): 59 x 26,5 x opp til 76 cm. IP20. Farge: Svart.

De selger en til 599,- og kjøper du 2 stk i nettbutikken får du 20% på alt du handler på CLas Ohlson med rabattkoden CLUB20.
Kona har 3 slike i drift og bruker de både til å så frø og dyrke frem planter, men hun bruker de også til å holde liv i urter i potte.
Det er justerbar høyde på lyset, så det fungerer veldig fint.
Trauet i bunn har også plass til litt vann, så det blir ikke så mye søl og tåler at du reiser bort noen dager.

Det er lekker design på Auk, men det koster vanvittig mye for noe jeg kan tegne selv og 3D-printer for en brøkdel av prisen.

Skjermbilde 2026-01-18 114956.jpg Skjermbilde 2026-01-18 114853.jpg Skjermbilde 2026-01-18 114923.jpg Skjermbilde 2026-01-18 114936.jpg Skjermbilde 2026-01-18 114946.jpg

• Like
Reaksjoner: PaalPot
Auk er voldsomt overpriset. Ingen tvil om det.
De forsøker liksom ta posisjonen som hobbydyrkerens Apple/iPhone.

Ser at nye Auk Mini 2 lanseres nå.
  • 12% mindre
  • Rommer 25% mer vann
  • Større plantepotter
  • Ny app
  • 20% bedre vekstlys
  • Nytt design
  • Nytt linsesystem på LED lampene
  • Ny saktemodus (vekst)
..og litt billigere (2399,-)

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.