Jeg har brukt varmluftpistol en del til både krymping og forming, og her er noen tips som har funket bra for meg:
Riktig dyse: Bruk bred dyse hvis du skal varme et større område jevnt, og smal dyse hvis du skal treffe et lite punkt.
Lav temperatur først: Start alltid med lav varme og øk gradvis til du ser materialet begynner å gi etter.
Beveg pistolen: Ikke stå stille med varmluften – beveg den fram og tilbake så du unngår hotspots og bobler i plasten.
Test på restbit: Har du litt materiale til overs, test der først så du ser hvordan det reagerer.
Bruk hansker og ha ventilasjon: Det blir fort varmt, og noen plasttyper avgir lukt/røyk.
La materialet avkjøle i form: Når du har fått riktig fasong, la det kjøle ned før du slipper det – da holder det formen mye bedre.
Jeg bruker selv en
Steinel HL 1920 E hjemme – den har trinnløs temperaturjustering og er veldig forutsigbar. Har også prøvd
Milwaukee M18 batteridrevet varmluftpistol på jobb – den er gull når man skal ut og jobbe et sted uten strøm.
Og litt på siden: Det er faktisk ganske kjekt å ha tatt kurset “
Varme Arbeider” hvis man driver med mye sånt. Da får man en god gjennomgang av sikkerhet, brannfare og forsikringskrav – og det gjør at man tenker seg litt ekstra om før man fyrer løs i nærheten av brennbart materiale.
Har selv endt opp med å ødelegge et par deler fordi jeg sto for nærme og fikk altfor mye varme på ett punkt.
Bevegelse og tålmodighet er nøkkelen!