Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Shorty

Menig
17 Sep 2025
4
1
Jeg har prøvd å bruke varmluftpistol til å krympe rør, bøye plast og forme materialer, men resultatet blir ofte ujevnt eller for varmt på enkelte områder.
Hvilke erfaringer har dere med bruk av varmluftpistol til presis formgivning?
Finnes det metoder som gir kontroll og sikkerhet hjemme?

Jeg har brukt varmluftpistol en del til både krymping og forming, og her er noen tips som har funket bra for meg:

Riktig dyse: Bruk bred dyse hvis du skal varme et større område jevnt, og smal dyse hvis du skal treffe et lite punkt.
Lav temperatur først: Start alltid med lav varme og øk gradvis til du ser materialet begynner å gi etter.
Beveg pistolen: Ikke stå stille med varmluften – beveg den fram og tilbake så du unngår hotspots og bobler i plasten.
Test på restbit: Har du litt materiale til overs, test der først så du ser hvordan det reagerer.
Bruk hansker og ha ventilasjon: Det blir fort varmt, og noen plasttyper avgir lukt/røyk.
La materialet avkjøle i form: Når du har fått riktig fasong, la det kjøle ned før du slipper det – da holder det formen mye bedre.

Jeg bruker selv en Steinel HL 1920 E hjemme – den har trinnløs temperaturjustering og er veldig forutsigbar. Har også prøvd Milwaukee M18 batteridrevet varmluftpistol på jobb – den er gull når man skal ut og jobbe et sted uten strøm.

Og litt på siden: Det er faktisk ganske kjekt å ha tatt kurset “Varme Arbeider” hvis man driver med mye sånt. Da får man en god gjennomgang av sikkerhet, brannfare og forsikringskrav – og det gjør at man tenker seg litt ekstra om før man fyrer løs i nærheten av brennbart materiale.

Har selv endt opp med å ødelegge et par deler fordi jeg sto for nærme og fikk altfor mye varme på ett punkt.
Bevegelse og tålmodighet er nøkkelen!