Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Timmer

Menig
2 Aug 2025
4
0
Holder på å planlegge elektro i nytt hus, og ble litt usikker når jeg kom til belysning.
Jeg har alltid hatt “vanlige” lampepunkt i taket, men ser mange nå legger stikkontakt i taket i stedet, ofte skjult bak takrosett eller inne i spotkasser.
Noen sier det er mye mer fleksibelt, mens andre mener det er unødvendig.

Siden jeg er helt amatør på dette:
Hva anbefaler dere som har bygget nytt nylig?

Er det mer praktisk med stikk i taket, eller er vanlig lampepunkt fortsatt det beste?
Er det noen regler jeg må tenke på?
Gjelder dette bare i stue/spisestue, eller bør man gjøre det i soverom og gang også?

Og hva med smarte løsninger – påvirker det valg av lampepunkt vs. stikk?

I et nytt hus ville jeg ikke tenkt "stikk i taket vs. lampepunkt” som to likeverdige eller motstridende alternativer.
Jeg ville tenkt: Hvordan skal tilkoblingen gjøres lovlig og praktisk for folk som ikke er elektrikere. Så enkelt.

I praksis ender du da som regel opp med DCL-takuttak på de stedene du ønsker pendel, taklampe, altså. klassiske takpunkter.
Og fast tilkobling der du uansett skal ha fastmontert belysning, typisk downlights, spotkasser o.l.

Grunnen er at boliginstallasjoner skal være tilrettelagt for bruk av ikke-sakkyndige, og løse ledninger i taket avsluttet i sukkerbit er nettopp det bolignormen forsøker å fase ut.

Det skal være et nødvendig antall uttak for belysning ved/i tak, tilpasset planlagt romløsning/belysning – og dette kommer i tillegg til minstekravene til vanlige stikk i rommet.

Belysning på 230 V skal enten fast tilkobles av elektriker, eller tilkobles via plugg/uttak – enten ordinær stikkontakt med støpsel, eller DCL (egen lampetilkobling).

Så for å svare på det jeg oppfatter at du spør om: Trenger du “vanlige” stikkontakter i taket?
Svar: Nei.
DCL er laget for nettopp dette, altså et diskret takuttak for lamper, uten berøringsfare, og med en standardisert plugg. DCL er også dimensjonert for belysning med sine maks 6 A – i praksis mer enn nok til normale lamper, og er ment brukt på takpunkter for pendler osv.