Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Oktober

Sersjant
26 Feb 2025
12
5
Hei i sommervarmen!
Har et hus med innlagt fiber og et uthus/anneks som ligger ca 500 meter unna.
Skulle gjerne ha funnet en måte å overføre internett trådløst tur/retur med grei hastighet,
Noen som har tips om hva jeg trenger, hvordan jeg går frem?
Gjerne tips om heilt konkrete produkter som trengs for å få dette til å fungere.

På 500 meter ville jeg ikke brukt mesh eller vanlig utendørs WiFi.
Bruk en dedikert punkt-til-punkt radiolink.
Har du helt fri sikt, er 60 GHz med 5 GHz backup det beste.

Sjekk unifi sine produkter for formålet. Du er avhengig av helt fri sikt - det er ikke noe som heter nesten fri sikt, busker og løv ødelegger garantert på denne avstanden.

Sjekk feks nanobeam som gir opptil 450mbps på 15km ihht spec på nett, men ta det med en god skje salt selv om du har fri sikt.

Sist redigert:
Alternativt kan du grave ned fiber. Kosten av fiber er rundt omkring 10000-15000 pluss mva, da får du den ferdig terminert fra fs.com.

I tillegg trenger du elektronikk i hver ende, men det ganske rimelig særlig om du allerede har switch med sfp i hver ende.

Fordelen er at det da blir dønn stabilt og lynraskt, 500m er veldig kort med fiber.

Alternativt kan du grave ned fiber. Kosten av fiber er rundt omkring 10000-15000 pluss mva, da får du den ferdig terminert fra fs.com.

I tillegg trenger du elektronikk i hver ende, men det ganske rimelig særlig om du allerede har switch med sfp i hver ende.

Fordelen er at det da blir dønn stabilt og lynraskt, 500m er veldig kort med fiber.
500 ganske langt å grave da

Absolutt, masse masse jobb, men om det ikke er fri sikt og man vil ha nett så er det vel ikke så mange valg?

Jeg har håndgravet fiber over en avstand på 705 meter. Det var en seig "sommerjobb".

Fiberen ble gravet ned 10 cm rett under torven. Stakk opp en svært tynn og smal grøft, akkurat nok til å få kabelen ned i jorden.

Hadde glatt gjort det igjen. Dønn stabilt og 25G hastighet. Kabelen kostet meg 10.000,-

Ubiquiti switch i begge ender.

• Like
Reaksjoner: oddbjoh
Hvor dypt fiber bør legges avhenger gjerne av typen terreng og område. Ved kryssing av vei må det gjerne ligge dypere.

Senere tiltak som kan påvirke fiberkabel kan være hagearbeid, gravearbeid, byggeprosjekt, gjerde og sikkert mye annet.

Kabelpåvisning vil ikke kjenne til private kabler om det ikke er meldt inn.

Grav ned rør. få det blåst og skjøtt :)

"lett" for meg å si siden jeg har tilgang til blåseutstyr og skjøter fiber selv.

Regner med at TS eier eiendommen selv. er ikke helt stuerent å grave fiber på annen manns grunn uten de korrekte papirene :)

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Anton
Hvis målet er en stabil nettverksforbindelse mellom to bygninger, ville jeg hoppet over både mesh-løsninger, WiFi-repeatere og diverse "lange rekkevidde"-aksesspunkter. De fungerer ofte greit helt til naturen bestemmer seg for å delta i samtalen. Trær får blader, regn kommer sidelengs, og plutselig sitter man og banner over Teams-møter som hakker. Teknologien er imponerende. Fysikken er dessverre ganske sta.

Jeg ville i stedet valgt et dedikert punkt-til-punkt radiosamband, og min klare anbefaling er Ubiquiti airMAX PowerBeam AC PBE-2AC-400
Den er laget nettopp for denne typen oppgave og er etter min mening noe av det mest driftssikre man kan kjøpe dersom man har fri sikt mellom bygningene. Den viktigste forskjellen fra vanlige WiFi-løsninger er at dette ikke er et aksesspunkt. Det er en radiolink som fungerer som en usynlig nettverkskabel mellom bygningene.

Noen fordeler som slår meg:
- Meget høy antennegevinst på 18 dBi gir et sterkt og fokusert signal.
- Reell TCP/IP-gjennomstrømning på over 450 Mbit/s, som er mer enn nok til fiberabonnementet de fleste har hjemme.
- Gigabit Ethernet-port.
- Svært lavt strømforbruk (ca. 7,5 W) med medfølgende PoE-injektor.
- Konstruert for utendørs bruk med UV-bestandig kapsling og testet for vind opp til 200 km/t.
- airMAX-protokollen er utviklet nettopp for lange punkt-til-punkt-forbindelser og gir betydelig mer stabilitet enn vanlig WiFi.

Normalt anbefaler jeg 5 GHz når avstanden er kort. Men mellom hus og uthus er situasjonen ofte en annen.
2,4 GHz har flere fordeler som:
- bedre gjennomtrengning dersom noen greiner eller litt vegetasjon kommer i signalbanen
- mindre følsom for regn og dårlig vær
- lengre rekkevidde
- svært stabil over tid

Har man perfekt fri sikt kan 5 GHz være litt raskere, men i praksis opplever mange at en god 2,4 GHz-link leverer mer stabilt år etter år.

Du trenger i såfall
- 2 stk PowerBeam PBE-2AC-400
- én monteres på hvert bygg
- én nettverkskabel til hver antenne
- medfølgende PoE-injektorer
- en vanlig switch eller et UniFi Access Point i bygningen som skal ha nett

Når de er konfigurert, oppfører de seg i praksis som en lang Ethernet-kabel mellom bygningene.
Jeg har satt opp flere slike løsninger, og når de først er korrekt justert, kan de gå i årevis uten at man tenker over at de eksisterer.

Det lønner seg å sammenligne prisene.
Dustin
Multicom

Litt info fra produsenten:
Ubiquiti

Prisene varierer litt mellom forhandlerne, så det kan være noen hundrelapper å spare ved å sjekke flere butikker.

Skulle jeg bygget en forbindelse mellom hus og uthus i dag, og trekking av fiber ikke var aktuelt, hadde jeg valgt to stk. Ubiquiti PowerBeam AC PBE-2AC-400 uten å nøle.

Dette er profesjonelt utstyr som brukes av både internettleverandører, gårdsbruk, bedrifter og privatpersoner. Løsningen gir en stabil, rask og svært driftssikker forbindelse, samtidig som den er enkel å montere og krever minimalt med vedlikehold når den først er satt opp. For de fleste vil den oppleves som om det faktisk ligger en fysisk nettverkskabel mellom bygningene. Det er omtrent den kjedeligste komplimenten et nettverk kan få, og i nettverksverdenen er "kjedelig" det samme som "det virker alltid".

ubiquiti 400.jpg

• Like
Reaksjoner: Anton