Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Styrmannen

Menig
10 Aug 2025
4
0
Sikkerhet har alltid bekymret meg når jeg opererer maskiner hjemme.
Jeg har sett flere videoer hvor små minigravere velter på skrå tomt eller treffer skjulte kabler.

Hvilke sikkerhetstiltak følger dere når dere bruker små anleggsmaskiner?
Har dere spesifikke rutiner for inspeksjon av underlaget, merking av kabler eller bruk av stabiliseringsutstyr som faktisk fungerer i praksis?

Et par ganger har jeg vært nær på små nestenulykker, bl.a. har jeg slått pappa solid i frontruta/taket etter at maskinen har tatt tak i en trerot ;)

Nei, det er ikke meg på bildet nedenfor, men vi kan jo si at det er; bilde for oppmerksomhet.

gravemaskin ulykke.jpeg

Dette er et kjempeviktig tema – små anleggsmaskiner kan være skikkelig nyttige hjemme, men de kan også bli farlige om man slurver litt.

Mitt beste tips er å bruke litt tid på forarbeid. Gå over området først og se etter ting som kan være farlige: røtter, store steiner, ledninger eller rør som ligger grunt. Marker alt du finner. Sjekk at maskinen er i orden før du starter – spesielt hydraulikkslanger, belter og at nødstopp faktisk fungerer. Og bruk verneutstyr – hjelm og sko med tåvern kan redde deg fra mye vondt.

En ting jeg lærte på den harde måten: Jeg gravde en skråning for å lage plass til en bod. Skuffa hektet tak i en stor rot som jeg ikke hadde sett, og hele maskinen rykket til. Skuffa slo opp og traff maskinhuset – ikke skummelt nok til å velte, men nok til at jeg fikk hjertebank. Etter det bruker jeg alltid litt tid på å teste området med spade først, og jeg holder folk på trygg avstand når maskinen er i bevegelse.

Hva med dere andre – har dere noen gode rutiner for å unngå overraskelser når dere graver på egen tomt?
Og er det noen som har erfaring med billige kabelsøkere som faktisk fungerer til hobbybruk?

• Like
Reaksjoner: Styrmannen
er det noen som har erfaring med billige kabelsøkere som faktisk fungerer til hobbybruk?

Kabelsøker og schnaabelsøker fru blom.
Jeg vil slå et slag for kabelpåvisning før man begynner å grave – det er kanskje det aller viktigste sikkerhetstiltaket man kan gjøre.

Det er lett å tenke at "det går sikkert bra", men det ligger utrolig mye rart i bakken. Strømkabler, fiber, vann og avløp – og ikke minst gamle kabler fra ting som ble lagt ned for ti, tjue, femti år siden. Treffer du en strømkabel kan det være livsfarlig, og en ødelagt fiber eller vannledning kan fort koste titusenvis å reparere.

Mange netteiere tilbyr gratis kabelpåvisning hvis du bestiller det i god tid før du graver. 💙
Det er i praksis en person som kommer ut med utstyr og markerer hvor kablene går. Det tar ikke lang tid, og det gjør at du kan jobbe mye tryggere. For hobbybruk kan man også få tak i enkle kabelsøkere selv, men de er ikke alltid like nøyaktige – så for større jobber ville jeg alltid bestilt profesjonell påvisning.

Jeg hadde selv en episode der jeg gravde for å legge ned dreneringsrør og støtte for platting. Jeg trodde jeg visste hvor alt lå, men fant en gammel kabel jeg ikke hadde fått info om. Heldigvis var den død, men bare det å stå der med gravemaskina og se kabelen ligge åpen gjorde meg iskald – det kunne vært strøm. Etter det bestiller jeg alltid påvisning, selv om jobben er liten.

Så mitt tips: bruk de ekstra dagene det tar å få påvisning før du setter skuffa i jorda.
Det kan spare deg for både penger, strømbrudd i nabolaget og et par grå hår.

• Like
Reaksjoner: Styrmannen