Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Pingle

Menig
20 Mai 2026
2
1
Det er et prosjekt på gang og prosjektsjefen (kona) har bestilt Larvikittblokka 50 premium granittmur fra Miljøstein.
De skriver at den leveres i lengder 50-150cm og at den veier 760kg per løpemeter.
Det betyr vel at jeg må forberede meg på å flytte steinblokker på 380 - 1140 kg.

Hvordan jobber jeg greiest med dette?
Tenkte leie en gravemaskin og et passende utstyr.

Hvor stor gravemaskin tror dere jeg trenger for denne løftejobben?...og hvilke type utstyr bør jeg satse på? Klype?
Av praktiske og økonomiske årsaker ønsker jeg minst mulig maskin, men det må klare å utføre jobben trygt og rimelig greit.

Det er snakk om en ganske lang, men ikke spesielt høy mur. Stort sett 2 steinhøyder og et kort parti med 4 steiners høyde.

larvikittblokka 50 A.jpg larvikittblokka 50 b.jpg larvikittblokka 50 c.jpg

• Like
Reaksjoner: 007
Personlig ville jeg ikke benyttet en maskin under 5t, heldt ikke under 7,5t.
Selv med en slik maskin ville du måtte jobbe smått med korte løft om gangen.

Her tenker jeg det er det viktig å skille mellom hva maskinen klarer å løfte og hva maskinen klarer å jobbe trygt og kontrollert med.

Med 760 kg per løpemeter og blokker på 50–150 cm snakker du fort om stein på ca. 400–1150 kg.
Det er ganske tunge enkeltløft, spesielt når de skal plasseres presist i en mur og ikke bare løftes rett opp fra bakken helt inntil maskinen.

Jeg ville ikke dimensjonert dette etter absolutt beste fall, altså kort arm, rett foran maskinen og lav løftehøyde. Du må se på løftekapasiteten ved den faktiske rekkevidden du skal jobbe på, og da må du også trekke fra vekt av hurtigfeste, eventuell rototilt og steinklype. En rototilt/klype kan fort spise en del av kapasiteten, og løftet blir samtidig lengre ut fra maskinen.

En 3–5 tonns maskin blir etter mitt syn fort for liten til dette hvis det skal gjøres effektivt og trygt. Den kan kanskje klare enkelte korte løft under ideelle forhold, men den vil være marginal når du skal rekke ut, jobbe over siden, justere stein og bygge flere skift. Jeg ville sett på minst 7,5–8 tonn, og gjerne 10-12 tonn hvis adkomsten tillater det. Skal du jobbe med lang rekkevidde, ujevnt underlag eller bygge partiet på fire steiners høyde, er større maskin klart mer behagelig - og sikkert/trygt.

Utstyret bør også være riktig. En egnet steinklype/blokktang med tilstrekkelig løftekapasitet er normalt langt bedre enn å improvisere med stropper. Bruk godkjent løfteredskap, og pass på at både klype, feste og maskin faktisk er dimensjonert for vekten. Man skal heller ikke stå under eller foran hengende last, og underlaget bør være plant og fast. Støtteblad hjelper, men det gjør ikke en liten maskin til en stor maskin.

Mitt praktiske råd må være at når du leier maskin ikke bare spør "hvor mange tonn gravemaskin trenger jeg?”-
Be utleier bekrefte løftekapasitet for ca. 1,2 tonn blokk ved den rekkevidden du faktisk skal jobbe på.
Da får du et mye riktigere svar enn bare å se på maskinvekt.

Jeg ville ikke gått under 7,5–8 tonn til denne jobben, og 10-12 tonn er trolig et mer fornuftig valg hvis du vil jobbe trygt, rolig og presist.
Du nevner å bruke klype til å holde stein på opptil 1200 kg - og det er en ganske solid klype vi snakker om.