Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

MidtOdden

Korporal
2 Okt 2025
6
0
Vi skal bygge nytt hus med balansert ventilasjon.
I den forbindelse har jeg et spørsmål jeg håper noen her har erfaring med - eller tanker om.

Ca. 2 meter fra huset skal vi bygge en underjordisk garasje på rundt 50 m².
Garasjen blir i tilknytning til huset, men den blir ikke direkte koblet til husets grunnmur.

Jeg har begynt å lure på om det kan være en smart løsning å føre utkastluften fra ventilasjonsanlegget ut i garasjen, i stedet for rett ut i friluft.
Tanken er da å montere 1–2 passive ventiler/rister i yttervegg på garasjen, slik at overtrykket kan slippe ut derfra.

Ventilasjonsaggregatet blir å plassere i kjelleren og det blir en smal sak å legge et 30cm avkastrør mellom husets kjeller og garasjen.

I teorien virker det jo som om dette kunne gitt garasjen litt tilførsel av varm og tørr luft, og kanskje gjort den mer eller mindre frostfri store deler av året?
Samtidig er jeg usikker på om dette faktisk er en god idé i praksis.

Kan dette skape problemer for ventilasjonsaggregatet eller for balansen i anlegget?
Kan det gi uheldig fukt, kondens eller andre problemer i selve garasjen?

Er dette noe som i det hele tatt er fornuftig å gjøre, eller bør garasjen ha en helt separat ventilasjonsløsning?
Risikerer jeg to biler som konstant er dekket av støv fra ventilasjonsanleggets utluft?

Tar gjerne imot innspill fra noen som har bygget lignende, eller som har tanker rundt ventilasjon, støv, fukt og garasjeløsninger.

Jeg ville ikke gjort dette.
Meeen, så vil jeg passe på å få sagt at ventilasjon ikke er mitt fag, så her er det mulig jeg er på bærtur.
En ørliten disclaimer der altså!

Avkastluft fra et balansert ventilasjonsanlegg bør i utgangspunktet føres ut i friluft, ikke brukes som oppvarming eller ventilasjon av en garasje. I et slikt anlegg er mesteparten av varmen allerede hentet ut i varmegjenvinneren, så restvarmen i avkastlufta er begrenset. Du får derfor neppe noen stabil eller reell frostfri effekt, men du lager samtidig en løsning som ikke er prosjektert som en del av husets ventilasjonssystem.

I tillegg er garasje et rom med helt annen forurensningsbelastning enn bolig, med mulig eksos, lukt, fukt, salt og kjemikalier. Da er det bedre å holde ventilasjonen adskilt. Jeg ville heller valgt separat ventilasjon i garasjen, typisk ventiler og tilluft kombinert med egen avtrekksvifte, gjerne fukt- eller tidsstyrt hvis garasjen er tett og ligger under terreng.

Passive rister som bare slipper ut “overskuddsluft” fra garasjen blir etter min mening en litt ukontrollert løsning. Det kan fungere litt i perioder, men er ikke en robust måte å sikre riktig luftskifte på. Skal målet være tørrere og mer froststabil garasje, er det som regel bedre med egen ventilasjon og eventuelt litt separat temperering eller avfukting, enn å koble seg på avkastet fra boligaggregatet.

Jeg vil ikke sånn på direkten avskrive dette som en helt håpløs tanke.

TEK17 krever at ventilasjonen skal tilpasses rommenes bruk, forurensnings- og fuktbelastning, og at luft ikke skal føres fra rom med lavere luftkvalitetskrav til rom med høyere krav. I tillegg skal garasjer ha tilstrekkelig ventilasjon, og eksos skal ikke kunne trenge inn i andre deler av bygningen.

Det beste argumentet for er at avkastluften fortsatt har litt varme og er relativt tørr sammenlignet med rå uteluft i fyringssesongen. Enova oppgir at varmegjenvinneren normalt tar tilbake rundt 80–90 % av varmen, som betyr at det fortsatt er noe restvarme igjen i avkastluften. Det kan derfor gi en viss temperering og tørkeeffekt i garasjen, særlig for å dempe råhet og hjelpe på uttørking av fukt fra bil og betong. Det er en faglig relevant observasjon, men det er mer en sekundær energigjenvinningseffekt enn en fullverdig ventilasjonsstrategi.

Et annet argument for er at luftretningen hygienisk sett går riktig vei: fra boligluft med høyere luftkvalitet til et rom med lavere luftkvalitetskrav. Det er altså prinsipielt langt bedre enn å trekke luft fra garasje og inn i boligen. Dersom garasjen faktisk er fysisk adskilt og kun ventileres videre ut gjennom egne ventiler, er ideen mindre problematisk enn om garasjen var integrert i huskroppen.

Spennende tanke.
Kult hvis du tester dette i praksis. Da må du love å dele dine erfaringer her på forumet.
HVIS du tester dette i praksis ville jeg OGSÅ lagt frem et helt ordinært avkastrør over tak elelr til yttervegg.
Kust in case i tilfellet avkast til garasje ikke fungerer godt eller som ønsket. Greit å ha en foldback plan ;)

Flexit Go viser meg at uteluften som hentes inn er nå 6 grader, avkasten er 6,7 grader.

Da det var minusgrader, hadde jeg tilsvarende marginal forskjell i gradene mellom det som ble hentet inn og kastet ut. Altså, det som ble kastet ut hadde minusgrader.

Det er riktignok med siste modell fra flexit, med noe ny varmegjennvinner, men tviler på det er stor forskjell mellom aggregatene.

Blir ikke mye oppvarming utav det.

Om alt dette stemmer, eller bare er feil i sensor hos meg, kan sikkert andre folks avlesninger fortelle oss, hvis det er folk her som vil dele.

Det ville fungert bedre hvis du dro en kanal med tilluft til garasjen. Samtidig er det marginalt med oppvarming å få via ventilasjon.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: kirderF
En grei tommelfingerregel er vel noe i retning at avkast ofte ligger noen få grader over utetemperaturen i kaldt vær?