- 9 Feb 2025
- 14
- 6

Hvor farlig er egentlig Radon?
Tiltak er som regel radonavsug (suger ut luft under betongsålen som skaper undertrykk, slik at radonholdig luft vil bli sugd ut gjennom ventilasjonsrør og ut i friluft istedet for å sige inn i boligen).
Da har dere et godt grunnlag for radonavsug. Har en kompis som bygger nytt hus i et område som byggherre sa ikke er i risikosonen for radon (mye leire under sålen), radonkartet tilsier moderat til lav, likt som hos meg, men dem har montert og plombert et rør gjennom sålen i TILFELLE det viser seg at det faktisk er radoninnsig hvis og når radonduken takker for seg.Jeg tror vi har en ganske tykk såle (60-70cm) med maskinkult (20-120) og 15cm med grovpukk over det. Så en 5-7 cm med singel.
Irriterende at vi ikke la ned radonavsug under bygging...
@Fantomtegningen, tror du dette blir kostbart å ettermontere?
Hvordan gjøres dette under en eksisterende betongplate?
Du behøver kun å kjøpe en luftmåler, la den stå midt i huset og foreta måling i noen måneder. Er det lave verdier der, så flytter du bare stasjonen og starter ny måling.Jeg bor i ei gate hvor det er "Moderat til lav" risiko i følge kartet til NGU. Men det er ikke mer enn kanskje 50 meter til "Høy" sone.
Spørsmålet er om jeg burde foreta en måling, eller om det bare er unødvendig bruk av penger.
Hus fra 50 tallet hvor deler av kjeller er leilighet (Den del bare 30 år gammel ca) mens den andre delen er delvis innredet del av huset. Det vil kombinert fjell og mur. Eneste rommet jeg oppholder meg en del i er kontoret/verkstedet, så har vi en bod og et serverrom/teknisk rom der.
stue og kjøkken i 1etg over bakken og soverom over der.
Om jeg skal måle, hvor er det nødvendig eller hensiktsmessig?
Airthings virker jo greit det, men 2000 blir mye om man skal ha flere sensorer rundt forbi.
Hadde også foretrukket noe på Zigbee, men vet ikke om det eksisterer per i dag.

Vi bruker essensielle informasjonskapsler for å få dette nettstedet til å fungere, og valgfrie informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din.