Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KiloWatt

Sersjant
19 Sep 2025
14
1
Litt usikker på hva som egentlig er et fornuftig valg til vanlig hobbybruk?
Bruken blir typisk kapping av ved, rydding av trær og greiner, litt hagearbeid og kanskje felling av mindre trær innimellom.

Hva bør man se etter når man velger motorsag?
Er det best å kjøpe en “ordentlig” bensinsag først, eller holder en god batterisag for de fleste?

Interessert i erfaringer fra dere som bruker motorsag selv.
Hva har dere, hva bruker dere den til, og ville dere valgt samme sag igjen?

jeg kjøpte en husqvarna 445 II og er fornøyd med den, har nok kraft til det jeg ønsker å gjøre. sikkert ikke den letteste saga der ute, men jeg er fornøyd med den. har ikke gitt meg noen problemer på de 2 årene jeg har hatt den.
brukes da som en "hagemaskin" hvor jeg feller noen trær i ny og ne samt rydding av kvist og kvast.

ville jeg kjøpt den èn gang til... JA. det ville jeg

om du skal kjøpe batteri eller ikke blir vel i hovedsak en smaks-sak i dag. bråker noe mindre, men like farlig

Jeg har en Partner motorsag som jeg kjøpte i 2006, en hobbysag, fordi det var det jeg hadde råd til da. Jeg har den fremdeles. Har felt ganske mye med den, og har nå en stor eiendom med mye trær. Den er litt motvillig på å gå opp i turtall det første minuttet eller to, til den er varm. Jeg burde nok ha gjort service på den, byttet plugg og renset forgasser, men det har jeg aldri gjort. Sikler jevnlig på Felleskjøpets katalog med Stihl eller på Husqvarna-sager for jeg sager såpass ofte at jeg tror at jeg burde hatt noe bedre, men den Partner-sagen bare går og går, så da får jeg meg ikke til å bruke penger på skikkelig merkevare. Har lest tester av batterisager, og det virker som at de gjør en ganske god jobb for hobbybruk, men jeg kunne ikke ha brukt noe slikt, for når jeg sager så blir det fort mer saging enn ett eller to batterier kan klare og det kan være et stykke å gå til batteriladeren.

Jeg liker elektrisk, støyer mindre og blir helt stille når du legger den ned for å flytte på grener osv.Har begge deler

• Like
Reaksjoner: KristianM
Kjøpte Stil 476 på tilbud (kr.2000.-) hos Jula i 2021 til hyttebruk. Felt og kappet en del trær med den. Sagen går godt, når den er riktig justert. Den ble levert justert for bruk i lavlandet. Når den blir brukt på 1000 moh. måtte den justeres for å få riktig turtall. Viktig å kjøre inn sagen, når det kjøpes "billigsager". De er som regel ikke kjørt inn fra fabrikk. Mye sag for pengene.

• Like
Reaksjoner: Mazda