Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

ApeLoff

Korporal
18 Jul 2026
5
0
Hei!
Vi er i planleggingsfasen for nytt hus og ser nå i kontrakten at det er beskrevet følgende om garasjeporten:
  • Dobbel garasjeport
  • 500 cm bredde
  • 212 cm høyde
  • Montert med 2 portåpnere
  • Sort eller hvit farge inkludert
Hva er normal høyde på en garasjeport?
Bør vi øke høyden?
Vi har fysisk plass til å øke høyden, men da øker sikkert også prisen.
Hva er normalt for en SUV med og uten takboks?

Dette er eksempel på et spørsmål som AI gir veldig gode svar på, bare å mate hele innlegget inn og få ut svar på høyder osv.

Kortversjon er at std høyde er knapt for bil med takboks, særlig om bilen er litt høyere enn snitt og det ikke er en lavprofil boks. Den gode nyheten er at portprodusentene har innsett det og leverer standard porter også rundt 235 som er høyt nok - prisen er sannsynligvis ikke allverdens opp.

Ville tatt kontakt med noen av de store som selger porter og funnet ut hva prisforskjellen faktisk er og så gått i dialog med utbygger for å få en fornuftig pris - ofte er det endringer og tillegg de skal tjene pengene sine på 😜

• Like
Reaksjoner: ApeLoff
Vår port fra Gapo.no er 215cm standard høyde, vi har også 213cm lysåpning på garasjen.
De lurte på om jeg ville ha en tilpasset port til åpningen (altså kappe 2cm), men så ikke helt vitsen i å betale for å få mindre port.

• Like
@Fantomtegningen , har du testet å kjøre ut inn med en bil med takboks?
Nei, det har jeg ikke.
Litt vanskelig å definere tilstrekkelig takhøyde for bil med takboks, blir nesten som å spørre "Hvor stor er en fisk?".
Kjører du en vanlig stasjonsvogn, så skal det godt gjøres å stange i porten på 215cm.
Kjører du derimot en ID Buzz, så blir det fort risikabelt. :)

Hvis det er nybygg det er snakk om , så hadde jeg ikke nølt i å få mest mulig takhøyde i garasjen (etter fornuftig prisnivå , selvsagt) .

• Like
Hvis det er nybygg det er snakk om , så hadde jeg ikke nølt i å få mest mulig takhøyde i garasjen (etter fornuftig prisnivå , selvsagt) .

Ja, det er nybygg.
Høyde inne i garasjen er ikke noe problem. Der blir det 242cm.
Entreprenøren har prosjektert med 212 cm høyde på garasjeport - og jeg får ikke bygget garasjen noe høyere - og ikke senket gulvet i terrenget - uten å dra på meg masse ekstra prosjektering - og ekstra kostnader.

Det er anslått 100.000 i ekstra kostnader ved å øke takhøyden 10cm.
Det blir 10.000 per cm.
+ at byggestart blir forsinket med a-antall måneder og hver måned løper prisindeksen løpsk.

Hvilken bil og boks har du i tankene da? Frem med målebåndet, eller AIen, og sjekk?

Feks bil tesla Y som er en vanlig bil om dagen med lavprofilboks s ike seg under 2m.

AI og i og for deg også jeg tviler på at noen av disse går inn i en port på 212. Lysåpning er sikkert også noen cm mindre også og du må ha litt margin i tilfelle bakken ikke er 100% i vater alle veier.

AI og i og for deg også

Jeg er her inne for å slippe nettopp generiske Ai-svar.
Jeg ønsker reelle folk med ekte svar.
Når jeg søker på tekniske spørsmål på Chat GPT og sjekker kilden, så er ofte fikseselv og byggebolig oppgitt som kilde.
Nei, takke meg til ekte folk og ekte svar - som igjen gir gode diskusjopner.
Men, det er en helt egen diskusjon.

Jeg har en Volvo XC90 og en Volvo EX90.
Begge med originalt Volvo takstativ.

XC90 med Packline NX-Summit XL
EX90 med Packline NX Traveller
Du havner på 212cm høyde på begge biler, men du har ikke sagt hvilke takstativ du har.
Nå har ikke jeg mye kunnskap om takbokser generelt, men takstativer bygger gjerne mellom 5 og 10 cm (?). Da er du desverre over lysåpning på en standard garasjeport.

• Like
Reaksjoner: TraktOla
Jeg er her inne for å slippe nettopp generiske Ai-svar.
Jeg ønsker reelle folk med ekte svar.
Når jeg søker på tekniske spørsmål på Chat GPT og sjekker kilden, så er ofte fikseselv og byggebolig oppgitt som kilde.
Nei, takke meg til ekte folk og ekte svar - som igjen gir gode diskusjopner.
Men, det er en helt egen diskusjon.
Absolutt, men akkurat for å søke opp og finne nøyaktig høyde på kombinasjonen bil, takstativ og skiboks har det noe for seg.

Så kan man heller bruke erfaringen og forumet til å finne løsninger på problemet som TS har - for høy bil, for lav port og en entreprenør som vil ha en sekk med penger for å gå opp til neste std størrelse.

• Like
Reaksjoner: TraktOla
Du havner på 212cm høyde på begge biler, men du har ikke sagt hvilke takstativ du har.
Nå har ikke jeg mye kunnskap om takbokser generelt, men takstativer bygger gjerne mellom 5 og 10 cm (?). Da er du desverre over lysåpning på en standard garasjeport.
Skrev litt feil i innlegget mitt, det manglet selvfølgelig "hvilke høyde på takstativet du har".
Ser det er forskjellige takstativer som Volvo har til de ulike modellene, så du må nesten måle selv fra bilens tak til underside av takboks.
Uansett er bilene for høye for standard port.

La oss bare være enig om at en xc/ex90 med takboks ikke kommer inn en 212 port, enten vi bruker ai eller ikke. Hvis det er tvil kan jo @ApeLoff bare finne frem målebåndet og sjekke 😜

Da er problemet entreprenøren og at de vil ha 100'++ for å få høyere port.

For å løse det bør man prøve å finne ut hva som er så vanskelig, er det feks noe bæring over her som gjør at det er trangt i høyden? Eller er det bare at de er vanskelige på endringer? Hvis man greier å finne ut hva som er problemet så kan man kanskje forhandle med både pris og forsinkelse, jeg ser ikke noe grunn til at dette skal være så vondt og vanskelig å få endret.