Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

TraktOla

Menig
20 Sep 2025
4
0
Hei godt folk!

Vi vurderer å kjøpe Svanekjøkken, men jeg finner ikke så mye info om hvor de faktisk produseres og hvordan kvaliteten er sammenlignet med andre leverandører som IKEA, Norema, HTH eller Sigdal.

Var innom Svanekjøkken Flagship Store på Alnabru i Oslo i dag. Det ser bra ut, men det er veldig lik HTH i konstruksjonen.
Bilder fra butikken nedenfor.

- Er Svanekjøkken trygt å kjøpe?
- Hvordan er kvaliteten på hengsler, skuffer og fronter?
- Hvor lages kjøkkenet – Norge, Danmark eller et helt annet sted?
- Er dette en egen fabrikk eller produseres det på samme sted som andre kjente merkevarer, men med et annet navn?
- Er det noen som har hatt Svanekjøkken i 10–20 år og kan si noe om hvordan de holder seg over tid?

Målet vårt er et kjøkken som tåler daglig bruk i mange år uten å måtte bytte fronter eller skuffeskinner hele tiden.

Del gjerne erfaringer, både positive og negative – og om du har valgt Svanekjøkken fremfor andre alternativer.

20250920_135450.jpg 20250920_135356.jpg 20250920_135407.jpg

Jeg har selv vurdert Svane-kjøkken ganske nøye og tenkte å dele det jeg har funnet ut, pluss litt erfaringer jeg har fra venner og bekjente som har kjøpt der. Kanskje andre her kan fylle på med egne erfaringer!

Det jeg liker med Svane:
Designet er virkelig bra – det føles litt mer eksklusivt og fleksibelt enn de typiske “standardkjøkkenene”. Det er mange muligheter for å tilpasse fronter, farger og detaljer. Jeg har sett spesielt på Infinity-serien som også bruker resirkulerte materialer, og jeg synes miljøprofilen deres er et pluss.

Flere jeg har snakket med sier at materialkvaliteten og finishen er god – det gir en følelse av “dansk håndverk”. Noen butikker reklamerer til og med med 99 % leveringssikkerhet, og flere er fornøyd med planleggingsprosessen og oppfølgingen de fikk i starten.

Det jeg har merket meg som utfordringer:
Prisen er høy – du betaler definitivt for både design og merkevare.
Jeg har også sett en del omtaler om at leveransen kan gå galt:

Skuffer og fronter som kommer feil eller blir forsinket og montering som måtte justeres flere ganger.
Flere jeg kjenner klager over at kundeservice kan være litt treig på reklamasjoner. Det er ikke bra.

Kvalitetsfølelsen kan også variere litt mellom serier. Jeg har hørt at de hvite frontene kan gulne eller få merker over tid hvis man ikke er nøye med vedlikehold, og hengsler/soft-close bør sjekkes før montering.

Min konklusjon så langt:
Jeg synes Svane er et solid valg hvis man vil ha et kjøkken som ser bra ut og kan vare lenge – men det koster.
Hvis jeg går for Svane kommer jeg til å kreve en detaljert tegning og spesifikasjon på alt som leveres, gå nøye gjennom alt ved levering og følge opp montering tett for å sikre at alt blir riktig fra start

Jeg vurderer fortsatt selv om jeg skal gå for Svane eller ikke – men inntrykket mitt er at de som følger med i prosessen får et veldig fint kjøkken til slutt.

Er det noen her som har hatt Svane-kjøkken i 10–15 år?
Hvordan har det holdt seg over tid med hengsler, skuffer og fronter?

• Like
Reaksjoner: TraktOla
Jeg var faktisk innom Svane på Alnabru i et forsøk på å kjøpe billig PepsiMax på Coop OBS.
Fikk et veldig godt førsteinntrykk – butikken var ryddig og oversiktlig, og de som jobbet der var både hyggelige og flinke til å tegne opp løsninger. Designet deres føles litt mer eksklusivt og fleksibelt enn typiske standardkjøkken.

• Like
Reaksjoner: TraktOla