Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Solveig

Korporal
27 Feb 2025
5
4
Nytt hus og samboer planlegger ny elektroinstallasjon.
I den forbindelse lurer jeg på hva folk foretrekker når det gjelder doble stikkontakter montert i 1,5-boks:

Stående eller liggende montering på dobble 1,5 stikkontaklter?

Rent praktisk fungerer jo begge deler, men jeg er usikker på hva som ser penest ut og hva som er mest praktisk i bruk over tid.
Jeg tenker spesielt på rom som stue, soverom, kjøkken, kontor og teknisk rom.
Hva ville dere valgt i et nytt hus i dag?

Er det noen fordeler eller ulemper med stående kontra liggende doble stikk, eller handler det mest om smak og vane?

Liggende, både penere og mest praktisk.
Sett oven i fra (som man gjerne gjør) så får man lettere observert og brukt begge kontaktene, montert stående vil den øverste blokkere sikt og rom for den nederste

• Like
Reaksjoner: Solveig
jeg har gått for stående (elko plus) her i heimen, og synes nå det funker helt greit og ser pent ut. Har ikke opplevd at det gjør kontaktene noe mer utilgjengelige ref det Flemming over her nevner

• Like
Jeg har stående Elko Plus over hele huset, rett og slett fordi elektrikerfirma har i både dette og forrige huset montert alle 1,5-bokser stående. Så for dem har dette vært standard fremgangsmåte. Jeg har ikke tenkt videre ut over det annet at jeg synes at stående er mest estetisk korrekt når jeg har stående panel på vegg. Jeg må ærlig si at det eneste huset jeg har bodd som jeg kan huske at det var liggende kontakter, der var det gammelt ujordet anlegg fra 60-tallet.

Det er interessante observasjoner av @Flemming over. Flemming har rett i at plugg i en stående kontakt kan blokkere syn av kontakten under, og bruker man flere apparater med vinklet jordet schuko-plugg, da vil en stående kontakt medføre at pluggen i øverste kontakt må plasseres slik at kabelen peker oppover. Det er ikke alltid heldig.

I de tilfeller hvor man har behov for flere bokser ved siden av hverandre, f.eks. når man har behov for fire eller seks jordede uttak (ikke Euro) så vil det se veldig rart ut om man monterer tre slike bokser på langs, langs veggen. Så i de tilfellene bør liggende kontakter plasseres ovenfor hverandre, og da har man vel samme problemstilling igjen?

• Like
Stående hos oss. Leilighet fra 2023. Virker som om dette er standardløsningen.

(Det blir vel litt ekstraarbeid om en stikkontakt skal sentreres under en bryter om den monteres liggende? Hos oss er det stikkontakter nede ved gulvet under nær alle brytere…)

• Like
Jeg har stående Elko Plus over hele huset, rett og slett fordi elektrikerfirma har i både dette og forrige huset montert alle 1,5-bokser stående. Så for dem har dette vært standard fremgangsmåte. Jeg har ikke tenkt videre ut over det annet at jeg synes at stående er mest estetisk korrekt når jeg har stående panel på vegg. Jeg må ærlig si at det eneste huset jeg har bodd som jeg kan huske at det var liggende kontakter, der var det gammelt ujordet anlegg fra 60-tallet.

Det er interessante observasjoner av @Flemming over. Flemming har rett i at plugg i en stående kontakt kan blokkere syn av kontakten under, og bruker man flere apparater med vinklet jordet schuko-plugg, da vil en stående kontakt medføre at pluggen i øverste kontakt må plasseres slik at kabelen peker oppover. Det er ikke alltid heldig.

I de tilfeller hvor man har behov for flere bokser ved siden av hverandre, f.eks. når man har behov for fire eller seks jordede uttak (ikke Euro) så vil det se veldig rart ut om man monterer tre slike bokser på langs, langs veggen. Så i de tilfellene bør liggende kontakter plasseres ovenfor hverandre, og da har man vel samme problemstilling igjen?
Personlig liker jeg denne løsningen om man f.eks skal ha 6 stikk.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

1785704003425.png

Her er et bilde av eget hus med vanlige liggende stikk:
1785704257823.png

• Like
Reaksjoner: KristianM
Noen ganger så oppdager jeg problemstillinger jeg aldri trodde skulle bli aktuelt.
Liten tvil om at stående kontakter er "normalen" ved nyinstallasjon, men jeg er herved konvertert.
Liggende ser veldig bra ut og er veldig praktisk med tanke på vinkelkabler ut....aldri mer kabler som peker oppover langs veggen.

Er ikke helt konvertert, så klart, jeg har jo ikke noe valg lenger siden det er stående hos oss, men jeg må innrømme at det ser bra ut og den løsningen to tre-pluggs moduler ved siden av hverandre så ganske bra ut, og er definitivt praktisk der hvor man har behov for mange kontakter langs gulv eller kjøkkenbenk :)