Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
Men her har TS trolig bare tilgang på 3*230V. En kan ikke selv velge mellom 230V eller 400V linjespenning.

Joda, man kan fint velge - som jeg skrev var premisset at man kunne kjøpe seg en trafo på finn og selge den etterpå til tilsvarende pris 😊

Nevnte det jeg også i #11, men er jo litt styr. Dog, en kan jo ha bruk for en slik selv senere til lading av elbil og ev drifting av varmepumpe.

• Like
Reaksjoner: oddbjoh
Er det ikke mulig å bare sikre litt ned i starten av den lange kabelen og godta et lite spenningstap?
Nå kan ikke jeg regne på dette, men hvis der er 230V i starten på kabelen, så er det kanskje 225V i andre enden?
Får vel fint kappet med kappsag, kjørt betongblander og svidd av noen kilowatt på et par vifteovner?
Jeg vil tippe at med 140meter 16mm2 kabel, så går dette helt fint.
Muligens ikke i teorien, men veldig fint i praksis :-)

Når jeg rigger til konserter har jeg trukket 200 meter 4G16 og fått liv i begge ender av kabelen :cool:

Problemet er kortslutningsytelse. Hvis du kortslutter to ledere i enden av kabelen vil du at sikringen skal ryke momentant, ergo I det magnetiske og ikke termiske elementet av sikringen. Om kabelen er for lang og "tynn" så greier den ikke levere non strøm til å ta sikringen momentant, men man må vente til sikringen blir varm nok til å gå termisk og I mellomtiden kan man ha fått seg brann eller annen skade på kabelen.

Dette kan unngås med å bruke en raskere sikring, tykkere og dyrere kabel eller høyere spenning som gir mer volt og mindre ampere for samme energien.

• Like
Reaksjoner: Aage
  • Holder det i praksis med 32A 230V til en hel byggeplass? Jeg tenker på alt fra kappsager, støvsugere og betongblander til byggvarmere og belysning.
  • Hvor kraftig kabel bør jeg i så fall velge for et strekk på ca. 150 meter? Jeg vil jo unngå for stort spenningsfall. Er vi da på 3G6, 3G10, 3G16 eller finnes det andre løsninger som er mer fornuftige?

Vi brukte en 4G16 kabel når vi bygget i nabolaget.
Ca 160 meter langs ytterkanten på et jorde.
Vi koplet dette til et 32A 230V stikk i uthuset og det gikk fint gjennom hele byggeprosessen.
Eneste du bør tenke på er at de som jobber på byggeplassen bør ha tilgang til eventuelle sikringer i andre enden av kabelen.
Når (ikke hvis - det er kun snakk om tid) sikringen går, så må de ha mulighet til å flippe den på raskt og enkelt.