Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Timmer

Menig
2 Aug 2025
4
0
Hei! Jeg vurderer å bygge min egen TV-benkeplate og vil gjerne høre fra dere som har gjort dette selv.
Hvilke tresorter har dere brukt – eik, ask, bjørk, valnøtt – og hva ble resultatet? Hvordan har platen holdt seg over tid når det gjelder riper, flekker og varme fra TV og elektronikk?

Hvor tykk bør platen være for å unngå at den bøyer seg under vekten av TV og forsterker?
Hva slags overflatebehandling anbefaler dere – olje, hardvoksolje eller lakk – og hvordan blir det etter noen år?
Har dere gjort smarte løsninger for skjulte kabler eller ventilasjon, og hva fungerte best?

Del gjerne erfaringer, bilder og tips!
Hva kostet prosjektet, hvilke verktøy brukte dere, og hva ville dere gjort annerledes hvis dere skulle bygget på nytt?

Dette høres ut som et skikkelig kult prosjekt!
Å lage sin egen TV-benkeplate er ikke bare en praktisk løsning, men også en mulighet til å få noe som virkelig passer inn i rommet.
Jeg har gjort noe lignende selv, og lærte en del underveis som kanskje kan være nyttig å dele. :)

Det første man må bestemme seg for er tresorten, og det er ikke så lett som man skulle tro.
Jeg liker eik og faller fort i den fella. Eik er en klassiker og passer inn nesten overalt – den er solid, tåler en støyt og kan pusses og oljes opp igjen hvis den får riper. Jeg synes det gir en fin, varm følelse i rommet. Ask er en lysere variant med mer liv i årringene, og den gir et litt mer moderne preg, men den er også litt mykere, så man må tåle at den får noen små merker over tid. Bjørk er enda lysere og en rimeligere løsning, men må behandles skikkelig for å tåle fukt og varme. Og så har du valnøtt, som er den mørke, eksklusive varianten. Det kan bli utrolig lekkert, men det koster litt mer og du ser støv og fingermerker mye tydeligere, så man må være litt mer nøye med vedlikeholdet.

Tykkelsen har også mye å si for hvordan platen oppleves. Skal den bære både TV og elektronikk, ville jeg valgt en plate på minst tre centimeter, gjerne mer om den skal være helt frittbærende. Har du en lang spennvidde, kan det være smart å legge inn en støtte under, for treverk kan sige litt over tid. Jeg kjenner folk som har brukt fiber- og finerplater med massiv kant for å spare vekt og kostnad, og det kan også bli pent, men da bør man passe på å støtte opp godt.

Overflatebehandlingen er et eget kapittel. Jeg liker selv hardvoksolje fordi den gir en god balanse mellom beskyttelse og naturlig trefølelse, og det er lett å friske opp senere uten å måtte slipe ned alt. Ren olje gir kanskje den mest naturlige følelsen, men da må man regne med å olje om jevnlig og være litt forsiktig med søl. Lakk gir den mest slitesterke overflaten, men det mister litt av varmen i treverket, og får du en ripe, er det vanskelig å fikse pent uten å lakkere hele platen på nytt.

Det er fort gjort å glemme kabler og ventilasjon. Første gangen jeg bygde en benkeplate tenkte jeg ikke på dette, og endte opp med å måtte bore hull i etterkant for å få kabler pent gjennom. Det er mye enklere å planlegge det fra starten. Lag hull eller spor bak slik at du kan trekke kabler usynlig, og pass på å ha god lufting hvis du har forsterker, PlayStation eller annet som avgir varme – elektronikken holder mye lenger hvis den får puste.

Min egen erfaring er at eikeplaten jeg bygde for noen år siden har holdt seg veldig bra. Jeg lot den ligge i stua noen dager før jeg monterte den, så treverket fikk akklimatisert seg, og det har nok hjulpet mot sprekkdannelse. Etter et par år pusset jeg lett over og oljet på nytt, og da ble den nesten som ny. En kompis av meg valgte valnøtt, og det ble ekstremt stilig, men han må tørke støv hele tiden for å holde den pen – mørkt tre avslører alt.

Hvis jeg skulle gjort noe annerledes, ville jeg vært enda mer nøye på avrunding av kantene.
Det gjør utrolig mye for helhetsinntrykket, og føles mye bedre mot hendene.
Jeg ville også ha festet platen med beslag som er enkle å løsne, slik at jeg kan ta den av og behandle den på nytt uten å demontere hele møbelet.