Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

JanKen

Korporal
16 Sep 2025
5
1
Jeg har brukt Tinkercad til enkle prosjekter en stund – det har vært supert for å lage små bokser, enkle braketter og tilpasninger, men nå føler jeg at jeg har vokst litt ut av det. Jeg ønsker å lage mer avanserte modeller, gjerne med presise mål, bevegelige deler og kanskje til og med parametere jeg kan justere senere uten å måtte tegne alt på nytt.

Etter litt research ser jeg at de tre mest populære gratis-alternativene for hobbybruk er Fusion 360, FreeCAD og Onshape.

Fusion 360 virker som en “industry standard” med masse tutorials på YouTube, og jeg liker at det er en komplett pakke med modellering, simulering og CAM-verktøy hvis jeg en dag vil prøve CNC eller laserskjæring. Samtidig er jeg litt skeptisk til at lisensen er gratis bare så lenge Autodesk synes jeg er “hobbybruker” – det virker som de har strammet inn på funksjonene i gratisversjonen over tid.

FreeCAD tiltrekker meg fordi det er 100 % open-source, så man slipper å bekymre seg for at programmet plutselig ikke er gratis lenger. Men jeg må innrømme at grensesnittet virker ganske gammeldags og at læringskurven er bratt. Jeg liker ideen om at man kan skreddersy arbeidsbenker og legge til moduler, men er redd det kan bli litt “nerdete” og tidkrevende før man blir effektiv.

Onshape virker veldig spennende siden det er nettbasert og man kan jobbe fra hvilken som helst PC – til og med fra nettbrett. Jeg har skjønt at det er mye brukt i utdanning og til samarbeid, men at gratisversjonen krever at alt man lager er åpent tilgjengelig for alle. Jeg er ikke sikker på om jeg vil at mine tidlige, litt stygge prosjekter skal være offentlige.

Dere som har erfaring med disse programmene:
  • Hvilket verktøy gir best balanse mellom brukervennlighet, fleksibilitet og kraftige funksjoner?
  • Opplever dere at Fusion 360 fremdeles er et trygt valg for hobbybrukere, eller risikerer man å miste viktige funksjoner når Autodesk gjør endringer i lisensmodellen?
  • Er FreeCAD verdt å lære seg hvis man vil ha full frihet og ingen lisensbekymringer, eller blir man sittende mye og fikle med bugs og oppsett?
  • Og hva med Onshape – er det et reelt alternativ for hobbybruk, eller mer for skoler og bedrifter?

Jeg er åpen for å investere tid i å lære et nytt verktøy, men vil gjerne høre hva dere andre bruker til hverdags og hva dere ville valgt i dag hvis dere startet på nytt.

Jeg har selv brukt LibreCAD til privat bruk og Autodesk til jobb.
Nå er jeg ikke prosumer av noe slag, men LibreCAD oppfyller mine CAD krav. :)