Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Eliaz

Sersjant
5 Mai 2025
16
3
Jeg har alltid slitt med å finne gode arbeidslamper til garasjen og verkstedet mitt. Enten blir det for lite lys og jeg står og myser, eller så blir det så intenst at jeg føler jeg blir blendet. Jeg har prøvd litt av hvert – alt fra gamle halogenlamper som nesten varmer mer enn de lyser, til moderne LED-lamper som gir mye lys, men ikke alltid på riktig sted.

Det jeg egentlig ønsker meg er en lampe eller løsning som gir kraftig og jevnt lys, men som samtidig er fleksibel nok til å lyse på små detaljer når jeg står og skrur.
Gjerne noe som er lett å flytte rundt og justere, og som ikke tar halve benken når jeg skal jobbe.

Hva bruker dere i garasje, verksted og når dere er litt på farten med småprosjekter?
Har dere funnet noen lamper eller systemer dere er skikkelig fornøyde med?
Bonus om det finnes noe som er rimelig i drift (LED?), tåler litt støv og som ikke må lades hele tiden.

som ikke må lades hele tiden.

Betyr dette at du ser etter en lampe som er batteridrevet? Det kan ofte lønne seg å velge en plattform for batterier, og så kjøpe flere verktøy som passer til disse. Selv har jeg en del blå Bosch verktøy, så jeg har kjøpt både en GLI 18V-300 og en GLI 18V-4000 lampe.

Har du noen batteriverktøy fra før? Alle produsenter har arbeidslamper.

Lenker:

(Jeg kjøper mange tyske verktøy via Amazon.de. De fikser toll, har bedre priser, og leverer via DHL fortere en norske nettbutikker, på Tyske merkevarer)

Sist redigert:
Betyr dette at du ser etter en lampe som er batteridrevet?

Ja, nå har jeg ordlagt meg litt klønete ser jeg :)
Er åpen for lys med både ledning og batteri jeg altså!:)

Nå er jo mobile lys veldig kjekke, men innbiller meg at jeg får mer lys for pengene hvis det er uten batteri?

Jeg har blitt mer og mer glad i batteridrevne arbeidslamper – spesielt i garasjen og når jeg skrur på bilen. Det er utrolig digg å slippe skjøteledninger som ligger i veien, og man får mye lys for pengene nå som LED-lampene har blitt så gode.

Sjekk at den har nok lumen – jeg synes 1000+ lumen er fint hvis man skal se detaljer.
Velg helst en lampe som går på samme batterisystem som verktøyene dine (Makita, Milwaukee, Dewalt osv.), så slipper du egne ladere og batterier.
En lampe som kan stå, henge og vinkles er gull når man jobber på trange steder.
IP-klassifisering er lurt om du bruker den ute eller der det støver mye.

Jeg har selv en liten Milwaukee M18 LED-lampe som står på gulvet eller henger under panseret – og den har reddet meg mange ganger. 🤓 Batteriet varer lenge og det er enkelt å flytte lampen rundt der man trenger lys.

0011447_milwaukee-ledlys-m18-alis-0_700.jpeg 0011440_milwaukee-ledlys-m18-alis-0_700.jpeg