Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

McD

Menig
11 Aug 2026
2
0
Vi skal snart få støpt en ny utvendig betongtrapp, og jeg lurer på om det er noe smart man bør gjøre med betongen når den er ny.

Finnes det noe man kan behandle eller impregnere betongen med som gjør at smuss, olje, skitt, grønske og mose ikke fester seg så lett?

Tenker ikke nødvendigvis at trappen skal bli blank eller få noe synlig belegg.
Først og fremst lurer vi på om det finnes en behandling som trekker ned i betongen og gjør den litt mindre sugende og enklere å holde ren de neste årene?

Er dette noe man bør gjøre ganske tidlig etter at trappen er støpt, eller bør betongen stå en periode først?

Noen som har erfaring med produkter eller behandling som faktisk fungerer på utvendig betong?

Eksempelbilde av tilsvarende trapp.

betong trapp utendørs.jpg

Håper det er ok med litt fagnerding her
:)

De tre produktene du nevner @Robert representerer litt forskjellige prinsipper.
For en utvendig betongtrapp i norsk klima ville jeg primært sett etter en hydrofoberende, ikke-filmdannende impregnering – ikke bare en generell porefyller. @Robert er inne på det riktige prinsippet, men det kan være greit å skille litt mellom de forskjellige typene behandling, for de gjør ikke nødvendigvis det samme.

Til en ny utvendig betongtrapp ville jeg personlig vært mest interessert i en dyptrengende og ikke-filmdannende impregnering, gjerne basert på silan/siloksan, fremfor maling, epoxy eller en behandling som legger en tett film oppå betongen.

Poenget er egentlig ikke å gjøre betongen vanntett, men å redusere den kapillære vannabsorpsjonen. En hydrofoberende impregnering trekker inn i porestrukturen og gjør poreveggene vannavvisende, samtidig som betongen fortsatt kan transportere vanndamp. Det er et ganske etablert prinsipp for beskyttelse av utvendige betongkonstruksjoner. Produkter av denne typen finnes også klassifisert etter EN 1504-2 for hydrofoberende impregnering. Sika beskriver eksempelvis silan-/siloksanbaserte impregneringer som reduserende både vannopptak, saltutslag og inntrengning av smuss, uten at overflaten normalt endrer utseende.

For en trapp synes jeg dette har noen klare fordeler:
- Betongen beholder i stor grad sitt naturlige utseende.
- Man slipper en film som senere kan flasse eller slites gjennom.
- Overflatestrukturen i betongen beholdes, noe som er viktig med tanke på sklisikkerhet.
- Betongen suger mindre vann og blir derfor normalt lettere å vaske.
- Mindre vannopptak er også gunstig når betongen utsettes for gjentatte fryse-/tinesykluser.
- Vann med smuss og salter trenger ikke like lett inn i porestrukturen.

Det siste er kanskje vel så viktig som at trappen skal være enkel å rengjøre.
På en norsk utetrapp er vann, frost og eventuelt veisalt en betydelig tøffere belastning over tid enn vanlig skitt.

Hey'di Sealer er etter det jeg kan se ikke en klassisk silan-/siloksanimpregnering, men et silikatbasert produkt – såkalt vannglass. Det trenger inn i sementbaserte materialer og reagerer i porestrukturen. Det er først og fremst som støvbindende, forsterkende og tettende for betong og sementbaserte overflater. Det danner ikke en tradisjonell overflatefilm.
Det kan absolutt være aktuelt, men virkemåten er altså litt annerledes enn en hydrofoberende silan-/siloksanbehandling.

Controll Betongtett arbeider igjen etter et annet prinsipp, hvor produktet trenger inn og danner krystaller i betongens poresystem. Produsenten beskriver det som diffusjonsåpent og beregnet på å redusere inntrengning av blant annet vann og olje, og oppgir også beskyttelse mot saltutslag og alge-/mosedannelse.

Steinfix 50 er betegnet av produsenten som en porefyller. Interessant nok anbefaler Steinfix selv dette spesifikt til blant annet betonggulv i garasje, mens deres Steinfix 100+ er en impregnering som trekker inn uten å gi glans eller fargefordypning. Steinfix 50 må fjernes dersom man senere skal legge Steinfix 100+ over. Det viser ganske godt at «porefyller» og «impregnering» ikke nødvendigvis er det samme systemet.

Til akkurat en eksponert utetrapp ville jeg derfor ikke valgt produkt kun fordi det står betongimpregnering på kannen.

Jeg ville sett i databladet etter noe i retning av:
Hydrofoberende impregnering for betong – egnet utendørs – ikke-filmdannende – diffusjonsåpen – egnet for horisontale flater – dokumentert frost-/tinebestandighet, gjerne etter EN 1504-2.

Det er etter min mening en bedre kravspesifikasjon enn å bestemme seg for et bestemt merkenavn først.

Litt på siden, men tidspunktet for behandling er IKKE uvesentlig.
Jeg ville heller ikke behandlet trappen umiddelbart etter støping.

Betongen skal først få herde skikkelig og kvitte seg med en god del av byggfukten. For hydrofoberende impregneringer er det en generell anbefaling at best resultat oppnås på omtrent 28 døgn gammel betong, selv om enkelte produkter kan brukes tidligere. De påpeker samtidig at tidlig behandling kan gi redusert inntrengningsdybde. Det aktuelle produktdatabladet må derfor alltid være fasiten.

Jeg ville tenkt slik:

Støp trappen.
Sørg for riktig herding.
Vent rundt fire uker.
Rengjør og la overflaten bli ordentlig tørr
Impregner etter produsentens anvisning.

Det er viktig at eventuell membranherder/curing compound, olje, sementslam eller annet som hindrer inntrengning ikke ligger på overflaten når impregneringen påføres. For denne typen impregnering er en ren, tørr og absorberende betongoverflate normalt det man ønsker.

Jeg ville også laget et prøvefelt på et lite synlig sted først. Selv impregneringer som markedsføres som usynlige kan i enkelte tilfeller gi en svak mørkning eller annen visuell forskjell. Dette anbefales også i profesjonelle påføringsanvisninger.

Og når det gjelder olje: Man bør heller ikke forvente at en vanlig hydrofoberende impregnering gjør en lys betongtrapp fullstendig immun mot olje- og fettflekker. Skal man ha høy motstand mot olje, må man over i mer oleofobe impregneringer eller overflatebelegg, og da begynner man samtidig å få andre problemstillinger med utseende, slitasje og sklisikkerhet.

Hvis målet er slik trådstarter beskriver det – betongen skal fortsatt se ut som vanlig rå betong, men suge mindre vann og skitt og være betydelig enklere å holde ren – ville jeg derfor startet jakten blant de dyptrengende, hydrofoberende impregneringene fremfor maling eller epoxy.
Det er antakelig den løsningen som gir minst synlig behandling og samtidig mest mening på en utvendig betongtrapp.

Til denne type trapp ville jeg valgt Sikagard H 303.

Sika skriver selv om produkltet:
- reduserer inntrengning av vann og klorider,
- beskytter mot frost-/tineskader,
- reduserer utfellinger, algevekst og ansamling av skitt,
- trenger dypt inn i betongen,
- og normalt lar utseendet på betongen forbli uendret.

Litt usikker på hvor Sikagard® H 303 selges over disk, men det må la seg løse.
Vi har det på jobb i 20 liters kanner.

For en privatperson som ønsker behandle en trapp i hagen finnes det er fullgodt produkt til salgs på Coop OBS Bygg.
- Surfapore impregnering C i 4-liters og 1-liters beholder.
Selv om Sika er proffvarianten, så oppnår SurfaPore C til og med en høyere klasse for inntrengningsdybde ;-)

SurfaPoreC.jpg

• Like
Reaksjoner: McD og oddbjoh