Hei godt folk her inne.
Vi holder på å bygge nytt hus og det meste er på plass, altså prosjektert inn.
Vannbåren varme, energibrønn, bergvarmepumpe, balansert ventilasjon etc.
Ganske likt her vi bor nå, altså gamlehuset.
Det er en liten hetebølge over vakre Norge nå.
Ute 30 grader om dagen og glatt over 20 om natten.
Inne på soverommet er det fort 25-27 varme når vi skal sove. Vi bader i svette.
I går kjøpte vi et Anslut Klimaanlegg 3520 W 73 cm på Jula.

Det var en helt sinnsyn oppgradering av nattesøvnen!!
Helt fantastisk å kjøre aircondition med utkast av varm luft ut vinduet, og deilige 17 kalde grader når vi sovner inn.
Det er mye varme lagret i vegg- og takkonstruksjoner, så i løpet av natten stiger temperaturen på soverommet.
Men, samtidig synker temperaturen litt utvendig, og vi sov fint gjennom natten.
Men, vi orker ikke ha airconditionen på gjennom natten pga. støyen. Det bråker ganske mye.
I nyhuset har vi lyst til å få dette skikkelig i orden, slik at airconditionen kan stå på hele natten på f.eks. 19 grader.
Tenker tradisjonell type varmepumpe medd innedel og utedel.
Har sett på denne typen som de selger på Megaflis: Panasonic flagship hz25zke varmepumpe hvit

Det er noen spørsmål som dukker opp.
Håper noen her inne på forumet har noen tanker rundt dette.
Mvh Lorry
Vi holder på å bygge nytt hus og det meste er på plass, altså prosjektert inn.
Vannbåren varme, energibrønn, bergvarmepumpe, balansert ventilasjon etc.
Ganske likt her vi bor nå, altså gamlehuset.
Det er en liten hetebølge over vakre Norge nå.
Ute 30 grader om dagen og glatt over 20 om natten.
Inne på soverommet er det fort 25-27 varme når vi skal sove. Vi bader i svette.
I går kjøpte vi et Anslut Klimaanlegg 3520 W 73 cm på Jula.

Det var en helt sinnsyn oppgradering av nattesøvnen!!
Helt fantastisk å kjøre aircondition med utkast av varm luft ut vinduet, og deilige 17 kalde grader når vi sovner inn.
Det er mye varme lagret i vegg- og takkonstruksjoner, så i løpet av natten stiger temperaturen på soverommet.
Men, samtidig synker temperaturen litt utvendig, og vi sov fint gjennom natten.
Men, vi orker ikke ha airconditionen på gjennom natten pga. støyen. Det bråker ganske mye.
I nyhuset har vi lyst til å få dette skikkelig i orden, slik at airconditionen kan stå på hele natten på f.eks. 19 grader.
Tenker tradisjonell type varmepumpe medd innedel og utedel.
Har sett på denne typen som de selger på Megaflis: Panasonic flagship hz25zke varmepumpe hvit

Det er noen spørsmål som dukker opp.
Håper noen her inne på forumet har noen tanker rundt dette.
- Er det noen spesiell type merke/modell varmepumpe som vi bør velge, gitt at vi KUN er ute etter kjøling om sommeren?
- Lavest mulig støy er VIKTIG for oss. Noen spesielle produsenter/modeller som utmerker seg positivt?
- Er det noe vi bør tenke på under husbyggingen som er smart å tenke på nå som vi bygger nytt? Slik at det blir pent. Elelr kan det like greit "ettermonteres" etter overtagelse?
- Vi har et walk-in-closet i tilknytning til soverommet. Bør vi sette innedelen der? For å få lite støy på selve soverommet og "indirekte" kjøling av selve soverommet.
Mvh Lorry