Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
Hei,
Hvis du mener trykktank til vannforsyningsbrønn(?) så er det fult mulig å bytte selv.
Jeg har gjort det og det var raskt og enkelt.

Jeg kjøpte en pakke med trykktank og "tanksett" og byttet alt selv på en snau time.
I tanksettet var det en slags messingfordeler, trykkbryter som starter/stopper pumpen og et manometer.

Det var rett frem: Demontere det gamle oppsettet, montere det nye, fylle luft på trykktanken og sjekke sjekke at det er tett.

Gitt at du mener akkumulatortank, «trykktanh», hydrofortang i forbindelse med vannpumpeanlegg, så kan en som oftest bytte selv. På enkelte modeller kan en alternativt bytte den innvendige luftblæra dersom det er denne som er defekt. Å bytte blære på Wellmate er relativt enkelt og koster kanskje 1/4-del av ny tank.

Ja, det stemmer, en trykktank for vannforsyning fra en brønnpumpe.

Må jeg sette trykk i den nye trykktanken etter at jeg har byttet ut den gamle og hvordan gjør jeg dette

Ja, den må settes under trykk.
Det gjøres via en bilventil på toppen av trykktanken.
Slik er det hos meg i hvert fall.

• Like
Reaksjoner: Hoympi
Vanligvis et bilventilen på toppen, ev under et gummilokk.
Inne i tanken er det en blære, denne skal fylles med luft og ev etterfylles en gang i året.
Hva er feil med tanken du har, det er ikke bare at den et tom for luft grunnet manglende vedlikehold? Typisk dersom pumpa starter for hver eneste «eggeglass» med vann. Da er det enten hull på blæra, eller den er tom for luft.

Luftfylling:
Sjekk hva som er vanntrykket idet pumpa starter, typisk 2 bar.
Stopp pumpa og avlast alt vanntrykk ved å la kranene stå åpne, fortrinnsvis på omtrent samme høyde som tanken.
Fyll luft til innkoblingstrykket minus ca 0,2 bar, typisk 1,8 bar.
Steng kraner og start pumpa. Det vil sprute og harke litt til alle rør er utluftet.

Med denne innstillingen vil en utnytte tankens volum best mulig for lengst mulig start og stopp- intervaller.

En forenklet lufttest er: Les av volumet på tanken. Finnes vanligvis på typeskiltet. Del dette volumet på 2 og du får 20 for en 40l tank.

Tapp av vann til pumpa starter, steng av og vent til pumpa stopper på utkoblingstrykket, typisk 4 bar. Om du nå kan tappe av opp mot 20 liter før pumpa starter, så er lufttrykket korrekt. Kommer du under ca 15 liter bør du kjøre luftpåfyll-prossedyren på tanken.
På Wellmate-tanker er det «enkelt» å skifte defekt blære.

Foto av tank med de nærmeste rør og ventiler?

• Like
To årsaker til at man begynte med 50 tenker jeg. Den ene er at det som lager strømmen gikk rundt, det må jo få mye raskere rundt for å lage 400hz noe som er mekanisk mer krevende. Det andre er at 400hz gir høyere transmisjonstap, noe som er et problem når man skal lengre enn inni et fly.

Mener du senkepumpe med separat akkumulatortank, pressostatbryter etc i kjelleren, eller en “hyttepumpe” der motor og pumpe står montert oppå en liggende trykktank, vanligvis i stål?
Foto?

• Like
He, he, var nok ikke det nei. Slurvet der. Denne siden er ikke alltid helt enkel.

Det var dette utsagnet jeg mente å sitere:

«Ja, det stemmer, en trykktank for vannforsyning fra en brønnpumpe.

Må jeg sette trykk i den nye trykktanken etter at jeg har byttet ut den gamle og hvordan gjør jeg dette»