Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Spikk

Menig
21 Feb 2026
3
0
Ny her på forumet og har det jeg tror er et klassisk dilemma jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Jeg skal kjøpe motorsag, og ender opp i den evige diskusjonen: Stihl vs. Husqvarna.
Jeg har lest meg litt opp, men jo mer jeg leser, jo mer usikker blir jeg – for det virker som “best” avhenger av bruk, ergonomi, service i nærheten og hvilket oppsett man liker.

Bruken min blir omtrent slik:
- Mest vedkapping (stokker, kvist, kapp)
- Litt felling av mindre trær på egen tomt. Ikke proff hogst, men heller ikke heilt amatør.
- Vil ha noe som starter lett og er til å stole på, og gjerne ikke altfor tungt

Det jeg lurer mest på og håper dere kan svare på ut fra erfaring:
- Hvilket merke har dere hatt færrest problemer med over tid? (start, forgasser, elektronikk, vibrasjoner, lekkasjer osv.)
- Er det stor forskjell på følelsen i bruk? (balanse, vibrasjon, gassrespons, kontroll ved kvisting)
- Service og deler: Er det et reelt poeng å velge det merket jeg har best forhandler og service på i nærheten?
- Modeller i “hobby+/gårdsbruk”-klassen: Hvilke konkrete modeller ville dere valgt i dag og hvorfor?
- Kjede/sverd: Har dere noen anbefalt “standardoppsett” sverdlengde og kjedetype som funker bra til ved og litt felling?

Jeg er ikke ute etter å starte merke-krig – jeg vil bare kjøpe én sag jeg blir fornøyd med i mange år. 😄

både stihl og husqvarna er kvalitetsmaskiner. ingen av de er bedre enn den andre.

jeg har selv en husqvarna 445 mkII og er fornøyd med den. den bråker, virberer og kapper trevirke uten problemer

når det kommer til sverd og kjede så kommer det litt ann på hva du driver med, jeg har det originale 13" sverdet og kjedet, og det funker fin-fint til det meste som er innenfor lengden sverdet har.
jeg har også et 20" sverd og det funker det også. litt hardere på saga, men den eter igjennom det meste den også :)

• Like
Reaksjoner: COP
veit ikke helt jeg, slik merkehoreri er bare bullshit i mine øyne :)

stihl, husqvarna, jonsered. echo og andre gjør jobben like bra. det en bør tenke på er tilgjengelighet av deler etc der hvor man bor.

jeg kan like gjerne kjøre ei stihl sag som ei husqvarna. jeg gir faen så lenge treet jeg skal ta ned blir tatt ned. noe annet er dumt :)

Jobber mye i skog og mark (profesjonelt) og har testet det meste som er på markedet.
Liker både Stihl og Husqvarna, men alt annet enn det faller fort igjennom på kvalitet og holdbarhet.
En rask opptelling i garderoben viser 80% Stihl og 20% Husqvarna.
Stihl har en fantastisk god kvalitet, godt utbygd serviceapparat og tilgangen på deler er normalt veldig god.
Kostbart, men god kvalitet.

Kjøper slitedeler hos Reimbutikken og sparer mye penger på det.