Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Cabin

Korporal
2 Des 2025
5
0
Jeg har fått sprekker i gips i et par hjørner og en sprekk over en døråpning.
Dette kommer tilbake selv etter sparkling.

Hva er vanlig årsak? Bevegelse i konstruksjon, dårlig skjøtebånd, eller noe annet?
Hva er riktig metode for å få det stabilt og pent?

Vi overtok huset i 2007 og det har sprekt opp hver vinter.
Jeg sparkler eller fyller med akryl. Så ssprekekr det igjen.

Kanskje ikke så lett å se av bildene, men dette er da et hjørne i stuen.
Jeg har ikke styr på hvor mange ganger jeg har sparket opp og malt dette hjørnet på nytt, men det flere enn 10x.

Trenger en varig fiks på dette problemet.
Hva er egentlig problemet som ligger bak gipsplatene? Hva burde vært gjort annerledes under byggeprosessen?

20260118_215133.jpg 20260118_215127.jpg 20260118_215137.jpg 20260118_215130.jpg

Sist redigert:
Synes det var nokså tykke sprekker, kan du se om det er brukt papirstrimmel under? Er du sikker at det er gips eller er det spon under?
Akryl funker dårlig på overflater som beveger på seg, bruk heller noe som tåler bevegelse, f.eks CT1 eller TEC7.

En annen teori kan være at platene er skrudd for dårlig til stendere, eller om stendere i seg selv er for dårlig monter. Du kan enkelt sjekke ved å dytte litt på veggene og se/høre etter bevegelse.

• Like
Reaksjoner: Cabin
Hei @Fantomtegningen , ja jeg er helt sikker på at det er gips og sparklet med strimmel.
Det er undertegnede som har utført :)

Gipsplatene er skrudd godt fast til 48x48 stendere som igjen sitter på 148x48 stenderverk.
Dette er en yttervegg.

Jeg forstår ikke hvorfor dette beveger seg så mye, spesielt på høst og vår.
Sprekker opp på høsten og lukker seg litt på våren.
Men, det blir aldri helt bra.