Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

LasseIversen

Korporal
9 Nov 2025
7
1
Holder på med rehabilitering av gammel garasje og har nylig støpt nytt gulv.
Nå vurderer jeg gulvbehandling og har fått øynene opp for Smartdeck gulvfliser (plastfliser som kan legges over betongen), i tillegg til de mer tradisjonelle løsningene som epoxy-belegg. Har noen erfaring med Smartdeck gulvfliser i garasjebruk?

Hvilken løsning fungerer best for kantsonen utenfor porten (utenfor selve hallen) hvor fliser eller epoxy må tåle sol og regn?
Opplever noen at plastfliser (Smartdeck-type) gjør vedlikehold og rengjøring enklere vs glatt epoxy belegg?

smartdeck.jpg

La Smartdeck-fliser i garasjen for to år siden, og er vel egentlig veldig fornøyd så langt.

Det beste er at de er raske å legge, og du slipper alt styr med sliping, støv og herdetid som med epoxy.
De tåler mye juling, og det er enkelt å bytte ut en og annen flis hvis du søler olje eller får skader.

Ulempen er at det kan samle seg litt fukt under flisene hvis du ikke har godt fall eller drenering.
Jeg spyler gulvet innimellom og lar porten stå oppe litt, så tørker det fint.
Utenfor porten ville jeg valgt noe mer robust – sol, vann og frost er hard kost for plastfliser.

For en vanlig garasje hvor det skrus litt og parkeres bil, fungerer Smartdeck helt topp.
Epoxy blir penere, men krever mer jobb og er kjipere å reparere.

• Like
Reaksjoner: LasseIversen