Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

LasseIversen

Korporal
9 Nov 2025
7
1
Hvordan er erfaringer med skruekompressor med kjøletørke kontra uten kjøletørke?
Er det like flott og virkningsfullt som mange påstår?

Skal brukes til diverse samt sandblåsing.
Er det verdt å koste på en tørke?

må være såppas ærlig å si jeg aldri har hatt noe større problem med skruekompressor uten kjøletørke (sandblåsing, lakkering etc-. har da hatt vann/oljeskiller i tillegg)

men forrige kompressor jeg brukte til den slags arbeid (leide hobbyverksted med et par karer for noen år siden), der hadde vi en kaeser airtower med kjøletørke. absolutt null problem med den også :)

den spytta fra seg en god del vann. men det var og er veldig tørt i området jeg bor. så problemet kan være værre andre plasser i landet, og luft som komprimeres drar jo med seg en del fukt.

så min tanker er:

om lommeboka sier at kjøletørke er greit, så kjøper du med det. ellers så vil du klare deg tålelig greit med kompressor uten kjøletørke også.

• Like
Reaksjoner: LasseIversen
En kompressor uten tørke kan fort koste 40-60 % av prisen for samme kapasitet/modell med tørke.
Det er en ganske betydelig prisforskjell.

Tørke gir ofte lavere vedlikehold, men økt investeringskostnad.
Tørke har litt strømforbruk i tillegg.

Hvis du ikke driver med billakkering, maling eller andre kritiske operasjoner som involverer trykkluft, så ville jeg valgt det bort.

• Like
Reaksjoner: LasseIversen