Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Major
21 Feb 2025
251
117
Okay.
Har aldri malt et hus før, og skal ikke det nå heller.
Men jeg skal:

• Male noen nye kledsningsbord
  • Skrape og male litt noen plasser her og der hvor det er blitt dårlig.
  • Male nye omramminger rundt nytt vindu/dør (Laget i trykkimprignert trevirke)
Så, først til nyet bord og skraping+maling.
Må jeg vaske dette først, og i så fall hvor lenge må jeg vente før jeg maler?
Dette er malingen fra tidligere huseier, kan den brukes eller må jeg ha ny?
20260807_230018.jpg20260807_230032.jpg

Når det kommer til omramningen så har den stått ubehandlet i et år+ nå. Men noe spesielt jeg må gjøre i forhold til maling av disse, eller bare å kline på? forslag til maling? skal være hvitt.

• Like
Reaksjoner: Mazda
Så, først til nyet bord og skraping+maling.
Må jeg vaske dette først, og i så fall hvor lenge må jeg vente før jeg maler?
Hvis det er nye bord fra butikken, så behøves det ikke å vaske. De må derimot ligge til tørk i en 2-3 måneder før dem grunnes med Visir eller annen oljegrunning. Du må nesten se hvor tørre bordene er, sist jeg kjøpte var de knusktørre.

Dette er malingen fra tidligere huseier, kan den brukes eller må jeg ha ny?
Vis vedlegget 3778Vis vedlegget 3780
Alt etter hvordan de har blitt oppbevart. Mine foreldre malte nettopp med Optimal som var 7 år gammel. Spannet deres var blitt lagret tørt og varmt, samt opp-ned da dette visstnok forlenger lagringstiden.
Hvis malingen ser ut som en svamp, så er det bare å kaste. Du må nesten bare kikke oppi. :)
Når det kommer til omramningen så har den stått ubehandlet i et år+ nå. Men noe spesielt jeg må gjøre i forhold til maling av disse, eller bare å kline på? forslag til maling? skal være hvitt.
Dette bør nok vaskes med kraftvask, hvis det har stått utsatt. Hvis ikke kan det være nok å koste over med en stålbørste, du må nesten se hvor skittent det er.
Det må derimot grunnes med oljegrunning.
Omrammring maler du bare med vanlig husmaling.
Jotun Optimal og Infra Premium (som er produsert av Gjøco) er gode hybridmalinger, samt Nordsjö One Supreme/Super Tech, men har ikke noe erfaring selv. Merk at Nordsjö har lavere dekningsgrad, så det må mer maling til.