Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

PaalPot

Korporal
16 Jan 2026
6
0
Jeg skal oppgradere litt hjemme og ser at behovene bare øker til elbillader, varmepompe og kanskje et verksted og mr utebelyning.
Hvordan planla dere kurser i sikringskapet for å slippe bygge om igjen og igjen etetr 2 år?
Hva er lurt å be trikekr om å fikse ekstra nå som jeg pusser opp skikeklig?
Skal jeg ba han trekke røy eller kabler?

Utebelysning? Det blir ofte en skikkelig nedur for naboene som får dette glorelyset rett i utsikten mens du bare ser det på vegen fra garasjen og inn. Se på Oscarshall eller Akershus slott i Oslo. Det er bygningen som belyses, ikke en rad med 1000-metere som blender nabolaget. Når en ser seg rundt kan en lure på om vi er blitt mørkeredde. Hvor er magien ved nattehimmelen, stjernene, skyggene, det hemmelige?

• Like
Reaksjoner: TomTy
@KjellG, ja, det er vel en grunn til at det kalles lysforurensning.
Jeg har en nabo som har montert en 200W LED flomlyskaster over inngangdøren og en 300W LED flomlyskaster på garasjemønet.
Trivelig å ha LED belysning beregnet for fotballbane som lyser rett mot mitt hus.
Men, nå er dette en kommentar som sporer av trådstarters intensjon.

Jeg ville i hvert fall lagt klare trekkerør til en eller helst to elbilladere.
Det MÅ du gjøre i 2025. Det er jo veldig kjedelig å pusse opp lekkert og fint, for deretter å klamre fast 2 stykk 10 kvadrat langs veggen og ut til lader på vegg. Uff.

• Like
Reaksjoner: Komfår
Ville definnetivt lagt rør til det du kan komme til og trenge og enda mer om mulig.

Angående lys: Greit å ha noe som lyser mot fasaden og ikke "ut" mot andre.
Vi har den typen her (ikke mitt bilde)
1768807053084.png

• Like
Reaksjoner: TomTy