Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Komfår

Sersjant
24 Nov 2025
11
2
Vi skal legge nytt gulv parkett på betong og jeg vil være helt trygg på at det ikke blir fuktproblem eller kuving etterpå.
Betongen er ikke ny-støpt, men rommet har hatt perioder med litt høy fukt, og jeg vil derfor måle i stedet for å satse på at det går greit.

Jeg ser at det finnes flere metoder for å måle fukt.
Elektroniske målere som bare gir indikasjon, og mer ordentlige metoder som hullmåling.
Jeg blir forvirret over hvilke tall som er trygge, og hva som faktisk gjelder i et vanlig prosjekt.

Hvilken målemetode er realistisk å få til hjemme uten å kjøpe proffutstyr?
Hva er en fornuftig prosedyre? Hvor mange målepunkter, hvor lenge etter oppvarming og lufting?

Hva betyr resultatene i praksis? og når er det trygt å legge gulv, og når bør man bruke fuktsperre eller annen oppbygning?

Jeg ville ikke stolt på en billig elektronisk måler alene.
Den er fin for å finne mistenkelige områder, men skal du ha et reelt ja/nei før parkett på betong, er det RF-måling i borehull som er den sikre fremgangsmåten.

Det mest realistiske hjemme er derfor å leie/låne slikt utstyr, eller få en gulvlegger/fukttekniker til å ta én kontrollmåling, for betongmåling følger en fast prosedyre og er mer krevende enn en vanlig måling.

Mål først når rommet har stått i normalt inneklima en stund, altså oppvarmet og stabilt, ikke rett etter kraftig lufting, og mål flere steder der du tror det er fuktigst. Hvis du får ulike tall, er det høyeste målingen som gjelder.

Som trygg tommelfingerregel ville jeg ikke lagt trebasert gulv før betongen er på maks ca. 85 % RF, eller 75 % RF hvis du har gulvvarme, selv om enkelte parkettanvisninger opererer med opptil 90 % for noen systemer.

Ved flytende parkett på betong bruker man normalt også fuktsperre/plastfolie etter gulvprodusentens anvisning.
Har du mistanke om pågående fukt nedenfra, bør årsaken avklares før du bygger igjen gulvet.