Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

PulverPadda

Korporal
3 Feb 2026
6
1
Hei
I vårt nye hus som skal bygges tenker vi ta noen forhåndsregler og kostnader for å sikre en stabil strømforsyning under normale driftsforhold, men også tilgang på en (redusert og begrenset) mengde strøm under en tenkt krisesituasjon.

Jeg tenker et oppsett bestående av noe slikt:
bl-sp550m-b.jpg receel.jpg victron quattro.jpg cummins.jpg

Mitt mål er å oppnå følgende:
Huset er permanent tilkoblet strømnettet.
Dekke forbruk og lade elbilen med solenergi når det er mulig.
Lade batteriene med nettstrøm/lader når strømprisen er lav (typisk natt).
Batterier som primærbackup når strømmen faller ut (typisk 2-3x per år her jeg bor).
Aggregat som er kraftig nok til å lade batteriene hvis lite sol og utfall av nett.
Aggregatet må kunne drive hele huset og elbillader direkte i en krisesituasjon.

Solceller, Victron og aggregatet føler jeg at jeg har god kontroll på selv, og ikke minst er det tilgang på kompetanse gjennom leverandører som Farco osv.
Men, batteribanken er både kostbar (250-300.000,-) og en komponent hvor utviklingen går raskt fremover.
For meg er det en kritisk komponent som må holde i 10-15 år for at regnestykket skal gi noen form for mening.

Er det noen som har tanker rundt denne 25 kW batteribanken fra Receel?
Den er bygget opp fra batteripakker fra elbiler og leverandør/produsent bedyrer at kvaliteten er meget god.
Ved 220 kWh (10 batteripakker á 25/22 kWh) får vi en pris på 389.000,- og med 20% rabatt blir det 311.200,- inkl. mva.

Alternativet er typiske rackmonterte patteripakker på 5kW pr stk og med en kostnad på 22.000,- per stykk.
Ved 220kW batteripakke vil det bety 44 enheter til en totalkostnad på 968.000,- inkl. mva

Så er re-used batterier fra elbiler noe å satse på?
Prisen er nær 1/3 av nye celler - eller jeg kan få 3x batterikapasitet for samme mengde penger.

Hva tenker dere?

• Like
Reaksjoner: JanEgilM
Jeg ville sett litt på alternative oppvarmingskilder her - regner med at det er en vesentlig del av de 220kWh du har tenkt å ha i batteribackup. Hvis planen din inkluderer en varmepumpe eller vedovn så kan du nok redusere dette endel - det er begrenset hvor mye LED-lys suger av strøm.

Min take er at batteriene bør vare minst en natt og så kan man kjøre aggregat / sol på dagen for å lade, men at det ikke er vits å ha en ukes batteribackup. Hvis du investerer endel i styring og støyisolering av aggregatet så er dette den definitivt enkleste måten å lagre energi til krise på, ville heller lagt budsjettet her enn i masse batterier. Husk også på å ordne deg en voksen nok dieseltank, type kubikk heller enn liter ;-)

30kW er ikke en redusert mengde strøm forresten - det er få normale boliger som trekker såpass, så ville nok kanskje redusert størrelsen på aggregatet hvis dette ikke er noe du har allerede. Det er viktig at aggregatet ikke bare går på tomgang, da kan du få problemer, ergo du bør kunne trekke minst 2/3 av kapasiteten over litt tid - da trenger du ganske kraftig opplegg for lading, den du lenker til ser ut til å være 5kW lading maks? Det virker underdimensjonert, både i forhold til sol og aggregatkapasiteten?

• Like
Reaksjoner: JanEgilM
Gode tanker og innspill @oddbjoh, takker!

Ved korte strømbrudd er tanken at batteriene driver huset nær sagt som normalt, altså ingen ting koples ut, hverken bergvarmepumpe eller elbillader. Men, ved en "krisesituasjon" tenker jeg kople ut bergvarmepumpen som varmer opp hele huset og gå over til vedfyring i tradisjonelle vedover i kjeller og 1. etg. Og i en slik situasjon er tanken at batteripakken skal kunne drive huset (lys, tv, frys, kjøl) svært lenge kun på batteri, solkraft og påfyll med aggregatet ved behov.

Ja, det er godt mulig aggregatet er litt overkill, men det er et jeg har stående. Mulig det bør byttes i et mindre.

Jeg klarte selvfølgelig å lenke til feil Victron produkt. Riktig produkt er:
3 stk Victron Quattro 48/15000/200-100/100 230V VE.Bus
Koplet for å levere solid effekt i trefasekonfigurasjon.
Disse kan også paralellkoples hvis et sykelig stort behov skulle melde seg - maksimalt 18 stk :)

Jeg har en 1000 liters dieseltank med dobbeltvegget beholder. Jeg tenker det får holde. Det er begrenset med forbruk, så jeg må passe på at jeg får skiftet ut innholdet sånn tålelig regelmessig.

Noen tanker om batteripakken fra Receel?

Vedlegg

da trenger du ganske kraftig opplegg for lading, den du lenker til ser ut til å være 5kW lading maks?

PowerControl – Dealing with limited generator, shore side or grid power The Quattro is a very powerful battery charger. It will therefore draw a lot of curr ent from the generator or shore side supply (16 A per 5 kVA Quattro at 230 VAC). A current limit can be set on each AC input. The Quattro will then take account of other AC loads and use whatever is spare for charging, thus preventing the generator or mains supply from being overloaded.

3 stk i parallell skal vel, slik jeg forstår det, klare å levere 600A ladestrøm ved 55,2-57,6V

@PulverPadda, kult oppsett du planlegger.
Støtter tanken om en stor batteribank som kan lades "gratis" med solkraft. Det å ha så stor batteribank at du med stor sannsynlighet ikke vil klare å lade den helt full, unntatt midtsommer, er ganske smart. Da får du brukt all energi du henter fra solen selv, og slipper å selge overskuddstrøm fra solcellene når strømprisen uansett er griselav.

Jeg klarte selvfølgelig å lenke til feil Victron produkt. Riktig produkt er:
3 stk Victron Quattro 48/15000/200-100/100 230V VE.Bus

Hei,
Jeg har selv fundert på et liknende opplegg og fant denne diskusjonen via Google.

Nå vet ikke jeg hvilket type nett du har hjemme, men jeg har 3-fas 230V IT.
Jeg har ikke studert dette inngående, men jeg tror ikke det er mulig å få "ekte 3×230 V IT” direkte ut av tre Quattro i vanlig VE.Bus 3-faseoppsett.
Noen som har kompetanse til å svare på dette?

Slik jeg leser datablad vil 3x Quattro som 3-fas mate 230 V L-N og dermed 400 V L-L mellom faser.
Et IT-hus forventer 230 V mellom faser. Om du kobler dette rett inn, får du 400 V på fase-fase-kurser med påfølgende feil og ødeleggelser.

Hadde nesten vurdert trafo i dette tifellet for å få rent TN-nett på innsiden. Det er ganske mye vanskeligere å få batterier, invertere, lading etc til å funke optimalt med IT-nett pga begrenset marked - med oppsettet du skal ha så tror jeg det er enklere å bare gå for TN og en tilstrekkelig stor trafo. Skulle ikke overraske meg om 30kW-aggregatet ditt også leverer TN/400V?

Du kan sannsynligvis også gå ned endel på størrelse på trafoen og bare bruke batteribanken til å jevne ut peak-lastene, typisk kan du sikte på å trekke feks jevnt 9.90kW gjennom store deler av døgnet - da greier du deg fint med en 12.5kVA trafo som gir ganske lavt tap.