Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

DavidS

Menig
5 Mar 2026
3
1
Hei - prøver igjen med en annen problemstilling og håper på svar!
Vi har nettverkskabel ut til et par utendørs punkter med kamera og aksesspunkt, og noe annet utstyr som går via PoE.

Etter et par tordenbyger i sommer begynte jeg å tenke på hvilke skader lyn og overspenning kan medføre.
Ikke nødvendigvis direkte treff, men tenker induksjon eller overslag som kan ta switch eller annet utstyr.
I praksis er vel nettverkskabler trukket frem til utsatte steder som møne osv. en "motorvei" for et lynnedslap på avveie?

Jeg ser det finnes overspenningsvern for RJ45/PoE, men blir usikker på hva som faktisk gir effekt i en vanlig enebolig.

Når er det fornuftig å bruke overspenningsvern på Ethernet/PoE?

Hvor bør det plasseres?
Inne ved switch, ved gjennomføring, begge ender?

Tanker rundt dette, folkens?

Sikkert dumt spørsmål, men er det snakk om et eget type overspenningsvern man trenger hvis man trekker nettverkskabler utendørs?
Jeg har overspenningsvern i sikringsskapet, men det duger altså ikke for en nettverkskabel?
Spør for en venn (som er grønn på data :-)

Sikkert dumt spørsmål, men er det snakk om et eget type overspenningsvern man trenger hvis man trekker nettverkskabler utendørs?
Jeg har overspenningsvern i sikringsskapet, men det duger altså ikke for en nettverkskabel?
Spør for en venn (som er grønn på data :-)
Nei, nettverkskabelen er allerede på "innsiden" av overspenningsvernet du har i sikringsskapet :) så om du får inn strøm via nettverkskabelen så kan den lage mye ugang :)

mange har opplevd at overspenninger kommer inn med telefonkabelen. (nå kan ikke dette helt sammenlignes, da telefonkabelen er vesentlig lengre og mer utsatt for lyn enn en kort nettverkskabel. men, resultatet kan fort bli det samme

• Like
Reaksjoner: Mio
Vi har nettverkskabel ut til et par utendørs punkter med kamera og aksesspunkt, og noe annet utstyr som går via PoE.
....
Når er det fornuftig å bruke overspenningsvern på Ethernet/PoE?

Absolutt. Nettverkskabler utendørs bør/må alltid sikres med overspenningsvern.
Veldig kjedelig å få et lynnedslag inn i huset via nettverkskabler på utsiden av huset.
Brannfarlig og raskt veldig kostbart.

• Like
Reaksjoner: Antagonisten
Hvordan tenker du det burde løses i praksis da? Overspenningsvern etter patchepanel før svitsj eller på utsiden av huset før som det går inn?

Selv har jeg kamera ute på fasaden uten noe slikt vern

• Like
Hvordan tenker du det burde løses i praksis da?

Jeg pleier løse dette på litt ulike måter, alt ettersom hvilket utstyr som sitter i andre enden av kabelen fra et kamera som henger utsatt til på fasaden.

Hvis f.eks. flere kameraer mates over PoE fra en kostbar switch, så velger jeg alltid å sikre med en "Ethernet Surge Protection".
F.eks. Ubiquiti Ethernet Surge Protection UACC-ETH-SP-Panel-24
surge.jpg
En billig forsikring hvis den beskytter en Pro XG 48 PoE.

I enklere oppsett og i private hjem, så holder det helt fint med en UACC-ETH-SP-Pro til 250,- eller UACC-ETH-SP-DIN til 350,-
surge2.jpgsurge3.jpg

Hvis kameraet henger SKIKKELIG utsatt til på et husmøne eller i toppen av en stålmast, så ville jeg ha satt surge protection i begge ender av kabelen. Altså både helt ute ved kameraet og en inne i rack.

Det er jo ikke noen eksakt vitenskap dette, men jeg har vært på steder hvor lynet har slått ned i kameraer og wifi antenner.
Stort sett har (deler av) lynet fulgt kabelen og grillet alt den treffer på veien. Resultatet er smeltet plast og elektronikk som bare må kastes.
I noen tilfeller har det startet brann.

• Like
Sikring av nettverkskabler til enheter som befinner seg utendørs er ikke overkill.
Snarere tvert i mot; det er ganske fornuftig - selv om det strengt tatt ikke er påkrevet.

I et hjemmenettverk med nettverksprodukter fra Kjell & Co og Clas Ohlson så kan det sikkert droppes.
I et nettverk bestående av kostbare kvalitetskomponenter, såer det ganske smart å sikre seg litt ekstra.
Det er en jævlig billig forsikring å montere en rimelig Surge Protection med solid kablig til jordforbindelse.

Lyn som slår ned i nettverkskabler resulterer i en vanvittig spenningsimpuls som knekker switcher, routere og brannmurer på et nanosekund.

Hva er risikoen for at lyn og torden slår ned i en nettverkskabel i et hus?
Er ikke dette en problemstilling som er mer teoretisk enn praktisk ?

risikoen er svært liten, men det _kan_ skje :)

det er snakk om kabler som går ut av huset, ikke internt. men det er sikkert større sjans for å vinne i lotto enn at man opplever at et lynnedslag tar seg inn via en nettverkskabel (men det kan jo skje :) )

Hva er risikoen for at huset ditt brenner?
Er ikke dette en problemstilling som er mer teoretisk enn praktisk?
Likevel har du husforsikring? ;)

Hva er risikoen for at bilen din brenner?
Er ikke dette en problemstilling som er mer teoretisk enn praktisk?
Likevel har du bilforsikring ;)