Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Siggy

Fenrik
12 Feb 2025
39
13
Jeg ser at mosen begynner å ta over taket mitt, og det er på tide å gjøre noe.
Jeg ønsker å holde mose og alger borte på en måte som ikke skader taksteinen og som er skånsom for miljøet – særlig siden regnvannet renner ned i hagen.

Har dere gode tips til produkter eller metoder som fungerer over tid?

Er det trygt å bruke høytrykkspyler, eller bør man unngå det?
Finnes det midler som dreper mosen uten å skade planter eller grunnvann?
Har noen prøvd kobber- eller sinkbånd på mønet for å hindre ny mosevekst?

Setter pris på erfaringer, både suksesshistorier og ting man bør unngå.
Målet er å få taket rent og holde det slik, uten å gjøre skade på hverken tak eller miljø.

mose på takstein.jpg mose på tak 2.jpg

Jeg har brukt Infra sopp- og algefjerner (Obs BYGG) på tak, fasader og terrasse, og er veldig fornøyd med resultatet.

Infra sopp- og algefjerner fjerner sopp, alger og lav på tak, mur, fasader og terrasse. Den leveres i kanne (2,5 og 4 liter), og den påføres ganske enkelt via hageslange-ejektormekanisme som blander middelet automatisk. Etter påføring må man la det tørke – det er svært viktig - det kreves ingen skumle etterbehandlinger. Virketemperaturen bør være over 0 °C, og best effekt har jeg sett ved ca. 10-20 °C. Ifølge instruksjonene dekker 1 liter ca. 10 m².

Resultatet ble synlig etter ganske kort tid – de mørke soppflekkene og biter med mose løsnet i stor grad bare ved drypp fra tak og regn etter at middelet hadde tørket.
Det kreves ikke skrubb eller høytrykkspyling – det gjør jobben mye enklere og mindre skadelig.
Produktet har vært snilt med overflater, også på betongtakstein. Ingen synlige skader på overflate eller fuger der jeg har brukt det.
Lukten er akseptabel, og håndtering er grei så lenge man følger instruksjonene om temperatur og bruk.

soppfjerner.jpg algefjerner.jpg

Jeg har brukt Infra sopp- og algefjerner (Obs BYGG) på tak, fasader og terrasse, og er veldig fornøyd med resultatet.

Infra sopp- og algefjerner fjerner sopp, alger og lav på tak, mur, fasader og terrasse. Den leveres i kanne (2,5 og 4 liter),

Eksakt samme produkt jeg har brukt på taksteinene på min garasje og det fungerte helt topp.
Jeg kjøpte 1 stykk 2,5 liters kanne for der får du med "sprededysen", men literprisen er 88,- per liter.
Samtidig kjøpte jeg 4 stykk 4 litere. Den leveres uten "sprededysen", men da er literprisen 39,- per liter.
Under halv pris der altså!!

Eneste aberet er at "Sprededysen" kun passer på 2,5 literen og ikke 4 literen. Det er ulik diameter på åpningen på kannene.
Så da blir det å helle over fra 4 literen til 2,5 literen med en trakt. Men, det er verd den lille jobben for å spare såpass mye.

Jeg hadde MASSE mose på taksteinene, helt sinnsykt mye faktisk.
Ventet på at værmeldingen viste 1 uke uten regnvær.
Første soldag, andre soldag. Så var moden knuske tørr.
På kvelden etter 2 fulel døgn med sol og oppholdsvær tok jeg turen opp på taket med kannene.
Koplet på hageslangen på dysen og dekket hele garasjetaket i 2 omganger.
Hele taket ble dekket og mosen gjennomtrukket med sopp- og algefjerner.
Jeg tok på litt mer enn foreskrevet, men pokker heller - det hele var billig og gjort med egeninnsats på 10 minutter.
Så fulgte 4 dager med oppholdsvær og godsakene fikk trukket inn i alle sopp- og mosesporene og tørket helt ut.

Den påfølgende høsten, vinteren og våren gikk jeg og plukket moderester og mosedotter med raken med jevne mellomrom.
Den påfølgende sommeren var hele taket som nytt!
Ikke en moserest igjen!

Enklere kan det ikke gjøres!

Unngå høytrykkspyling — det kan skade takstein og føre til lekkasjer.
Bruk alge-/sopp-fjerner som påføres og la virke over tid - i tørt vær.
Etter behandling: la middelet tørke godt og la regn ta av løs mose og alger.
Forebygging: installere kobber- eller sinkbånd på mønet, og fjerne mosedotter jevnlig før de sprer seg.