Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Hårek

Sersjant
18 Aug 2025
10
3
Dette er et så ufattelig godt forslag at jeg vurderer å stemme Krf hvis ingen andre partier tar til vettet.
TEK17 har utviklet seg til noe het annet enn det som var intensjonen.
Det var tenkt som en samling fornuftige minstekrav, men er nå en byråkratisk mastodont som medfører minimal byggeaktivitet og en sinnsyk kostnnadsøkning.
TEK17 bør slankes til et absolutt minimum!
Jeg ser temaet er diskutert her på forumet tidligere i denne tråden, men akkurat nå synes jeg KRF fortjener honnør!

E24.no - Krf ber om full gjennomgang av tekniske byggekrav i TEK17-forskriften

KrF foreslår å revidere tekniske byggekrav for å få fart på boligbyggingen.
Byggenæringen mener en full gjennomgang vil ta for lang tid og etterlyser umiddelbare tiltak fra regjeringen.
Salget av nye boliger falt med 31 prosent i januar, og boligkrisen er inne i sitt fjerde år.

Krf-partileder Dag-Inge Ulstein bekrefter overfor E24 at forslaget straks vil bli fremmet overfor Stortinget.
Målsettingen er en vesentlig reduksjon i byggekostnader gjennom forenklinger, fjerning av unødvendige krav og harmonisering med øvrig nordisk regelverk.

Les også denne hvis du lurer på hvorfor TEK17 er overmoden en solid og kritisk revisjon/slankeprosess:

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
En hadde kanskje sluppet de enorme budkrigene i visse tettsteder hvis dette gikk gjennom pga økt valgmuligheter, men prisen for et nybygg hadde vel fort blitt den samme uansett, bare større margin i lommen til utbygger.

Rimelig med fjerning av dagslyskrav, så lenge de som velger en slik bolig er innforstått med helseeffekten det kan ha.

Stiller meg spørrende til at man vil lempe på lydisolering, det er fra før av ikke bra nok. Kanskje en da måtte hatt egen attest for boligen, slik at kjøpere var klar over at her er det mye bråk fra naboene. Mulig løsning det. Hadde jeg visst at betongskille mellom etasjer allikevel medførte at bråk/tramping kunne høres, hadde jeg aldri kjøpt leilighet den gang. En attest/beskrivelse av hva slags lydgrep som er tatt, og hva en kan forvente, kunne vært en fin ordning.

Sist redigert:
Det er et lønnlig håp om at dette går gjennom Stortinget.
Høyre og Arbeiderpartiet har sørget for denne forferdelige TEK17 utviklingen, så det er nok alt for mye prestisje i dette.
De kunne jo startet med å se på dette med universell utforming og "tilgjengelig boenhet" - helt galskap!

En hadde kanskje sluppet de enorme budkrigene i visse tettsteder hvis dette gikk gjennom pga økt valgmuligheter, men prisen for et nybygg hadde vel fort blitt den samme uansett, bare større margin i lommen til utbygger.

Mulig du har rett når det gjelder de store utbyggingene, men hva med oss helt ordinære småbarnsfamilier som har tomt og drømmer om å bygge et eget krypinn til familien gjennom en kombinasjon av innleid fagfolk og massiv egeninnsats?

Dagens regelverk er så komplisert, detaljert og rigid at det nesten er umulig.
For vår del fordyrer TEK17 opp mot en million kroner.

Helt klart på sin plass.
Det er bra med krav og forskrifter, men det har en lei tendens til å flyte over.
Støtter en gjennomgang og slanking.
Gjelder ikke bare Tek17, liknende prosjekter burde gjøres innen for de fleste kategorier

Støttes fullt ut.
Men jeg leser det nesten som at de ikke kan jobbe med 72-punktslisten og revidering av TEK-17 på likt, ikke at jeg er overrasket over at de ikke greier det.

Når det nesten går mer tid og ressurser for å dokumentere enn å bygge en bolig så er det noe som skurrer (slik jeg forstår det av enkelte utbyggere). Burde også lempe på kravene som lysinnslipp og støy (spesielt 2 stikkontakter per påbegynte 4m2) og åpne for mer enklere bygg.

Jeg har liten tro på at det blir en kraftig opprydding i TEK17.
Politikerne forstår ikke alvoret og et et ALT for sterke (lobby)krefter i byråkratiet som har investert alt for mye prestisje og arbeidsinnsats i å gjøre regelverket komplisert og kostnadsdrivende. Å rulle tilbake denne galskapen sitter alt for langt inne og vil ikke skje. Det ville jo i praksis være det samme som å innrømme at man har begått en feil - og det kan man jo ikke innrømme. Sjukt.