Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

PinkPanter

Korporal
13 Des 2025
8
2
Jeg har et spørsmål jeg ikke helt finner gode, praktiske svar på.
Hvis man har tunge vibrerende maskiner stående på betonggulv – for eksempel kompressor, vedkappsag, søyleboremaskin eller lignende – i garasje eller kjeller.
Kan langvarige vibrasjoner forplante seg i betongdekket og over tid føre til problemer i tilstøtende konstruksjoner?

F.eks. sprekkdannelser i gipsvegger eller knirk eller bevegelse i bindingsverk. Løsnet flis eller puss og svekkelse i "overgangen" mellom armeringsjern og betong?
Eller er dette i praksis uproblematisk så lenge gulvet er støpt normalt og maskinene står på standard gummiføtter?

Spørsmålet gjelder ikke støy, men mekanisk vibrasjon over tid.
Har noen her erfaring fra verksted, garasje eller teknisk rom – enten som bruker eller håndverker?

Jeg er nokså sikker at slike små maskiner som du nevner ikke vil gjøre skade på fundamenter, da hadde det i så fall vært advarsler på maskinene fra produsent.

Større maskineri som f.eks ramming av peler i nærheten, vil ha risiko for sprekkdannelser i betong.

Med andre ord så er maskiner for hvermannsen uproblematisk for betong, med mindre du bruker maskiner for å rive betongen. :)

Jeg burde sikkert vært noe tydeligere i min beskrivelse.
Grunnen til at jeg spør er at vi har en fryktelig stor trykkluftkompressor stående i 3. etg over verkstedet på jobben.
Det er et 3 etasjes bygg hvor etasjeskillene er bygget av hulldekke av ukjent opphav. Oppå hulldekket er det tynn påstøp for å rette av.
Bygget er ca 15 å r gammelt og de siste årene har det begynt å dukek opp lange, dype og ganske store sprekker i både horisontale og vertikale flater. Det er ikke snakk om små riss, men mer tydelige sprekker.
Når jeg heller f.eks. vann i sprekkene lekker det gjennom til etasjen på undersiden.

Denne kompressoren bråker og vibrerer noe voldsomt, så det er en naturlig hovedmisktenkt.
Men, dere tenker altså at denne ikke er synderen?