Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Lakris

Korporal
22 Sep 2025
9
0
Jeg har et spørsmål som kanskje flere har erfaringer med: luktspredning mellom rom i boliger med ventilasjonssystem.

I praksis merker jeg at matlukt, eller til og med lukter fra bad/vaskerom, kan spre seg til andre rom via ventilasjonen.
Jeg lurer på hva som faktisk fungerer best for å unngå dette?

Er det noen som har tips til:
- Innstilling av ventilasjonsanlegget – kan feil trykkbalanse (undertrykk/overtrykk) være årsaken?
- Filter og vedlikehold – hvor mye har skitne filter å si for lukt?
- Kanaler og avtrekk – er det smart å ha egne avtrekk fra kjøkken/bad som ikke går tilbake i balansert ventilasjon?
- Løsninger i praksis – hva har dere gjort for å begrense luktspredning i egen bolig?

Jeg ser for meg at det kan være alt fra enkle justeringer av luftmengder til mer omfattende tiltak som luktfilter eller separat kjøkkenavtrekk.
Hva er deres erfaringer – og finnes det noen “quick fix” eller er dette noe man må leve med?

Før man begynner å pøse på med utstyr og tiltak, vil jeg påpeke noen typiske feilkilder:

Feil trykkbalanse / undertrykk
Hvis ventilasjonsanlegget suger mer luft ut enn det klarer å tilføre, vil det skapes undertrykk i boligen. Da “hentes” luft fra svake steder — f.eks. via sprekker, ventiler eller andre rom — og da kan lukt med letthet dras med.
Derfor, sjekk om luftmengdene (supply vs avtrekk) er korrekt balansert. En fordelingsbalansering eller justering kan hjelpe mye.

Skittent filter / dårlig vedlikehold
Hvis filtrene er fulle av fett, støv og luktpartikler, er de i praksis “mettede” og klarer ikke å hindre spredning. Rens eller bytt filtrene ofte nok — spesielt kjøkkenfilter, kullfilter eller partikkelfilter i balansert anlegg.

Kanaldesign og delt avtrekk
Noen ganger går “avtrekk fra kjøkken/bad” via kanalnett sammen med boligens balanserte system. Da kan lukt “lekke igjennom” i felles kanaler. Et alternativ er å ha egne, separate avtrekk for kjøkkenhetter som ikke går via boligventilasjonen, eller å ha tilbakeslagsventiler der det er mulig.

Tilbakeslagsventiler
Å sette inn tilbakeslagsventil(er) kan hindre at luft – og dermed lukt – blåses bakover til de andre rommene. Hver avtrekksgren bør ideelt ha en énveisventil.

Kullfilter
Noen anlegg har også mulighet for å legge inn friskluftsventiler med luktfilter (kullfilter) på inntakssiden for å “vaske” luft ved behov.

Lokal rens og ventilasjon over punktkilder
For matlukt spesielt er det ofte best å ha punktavsug over kokeplate / ovn (komfyrvifte med egen kanal ut), snarere enn å stole på at den balanserte ventilasjonen vil trekke all lukt. Jo nærmere kilde du greier å “kapre” lukten, desto mindre vil den spre seg.

• Like
Reaksjoner: Lakris