Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Hendugen

Sersjant
17 Sep 2025
10
1
Jeg lurer på hva dere har sett av takutstikk på nye saltakshus.
Selv er jeg vant med 40-50 cm takutstikk, som jeg synes er både pent og praktisk — det beskytter vegger, vinduer/dører og undertak godt mot vær og vind.
Jeg ser at mange nye boliger bygges med lite eller ingen takutstikk — enten av arkitektoniske grunner eller for å spare materialer/vedlikehold?

Hvor stort takutstikk har dere på hus som er bygget de siste årene?
Hva mener dere er et “normalt” takutstikk for saltak i dagens boligbygging?
Hvilke fordeler/ulemper opplever dere med lite vs stort takutstikk?

Skulle tro Sintef/Byggforsk mener noe fornuftig om dette?

takutstikk 1234.jpg takutstikk 123.jpg takutstikk 12.jpg takutstikk 1.jpg

Hei dere,
Dette er vel smak og behag, men jeg synes ikke hus med saltak, uten takutstikk, er spesielt pent.
Takutstikk har en godt kjent, og svært effektiv, praktisk funksjon i det de beskytter veggene mot vær og vind.
Men, i jakten på det nye og moderne ryker ofte fornuften ut vinduet.

Jeg har tenkt en del på akkurat dette med takutstikk, og det er et tema som har endret seg ganske mye med tiden. Mange nye hus bygges med veldig små utstikk, mens eldre og mer tradisjonelle hus ofte hadde langt mer. Jeg tror grunnen til det er både arkitektonisk stil, kostnad og ikke minst endrede krav til kledning og tetting.

På huset jeg bor i nå, har jeg ca. 40 cm takutstikk, og det synes jeg er et veldig fint kompromiss. Det gir både skygge og vern mot regn, men ser fortsatt moderne nok ut. På et annet prosjekt jeg var borti, ble det valgt kun 20 cm, og der ser man allerede at vann og smuss treffer veggen mye mer – særlig på vestveggen hvor regnet står rett på.

Et større takutstikk (40–60 cm) beskytter veggene utrolig godt mot vær og vind. Det reduserer hvor mye vann som renner ned langs kledningen, og du slipper mye sprut fra bakken. På sikt betyr det faktisk mindre vedlikehold og færre ommalinger. Det hjelper også på sommeren, for du får en naturlig skygge som kan dempe temperaturen inne – spesielt om du har store vinduer mot sør eller vest.

Rent estetisk synes jeg også et lite overheng kan få et hus til å se “avkledd” ut. Et godt dimensjonert takutstikk gir litt mer dybde og karakter.

Ulempen er selvfølgelig kostnad og konstruksjon. Jo større utstikk, jo mer bæring må du ha. Sperrene må forlenges eller forlenges med utkragning, og det blir mer materialbruk, mer arbeid og større vindfang. I områder med mye snølast må du passe på at takutstikket faktisk tåler vekten.

Dessuten – på moderne funkishus og hus med flate tak passer det sjelden med store utstikk. Der går man for rene linjer og tette detaljer, men da må man være ekstra nøye med kledningskvalitet, beslag og vedlikehold.

Jeg har sett at mange ferdighusleverandører legger seg på 30–40 cm som standard i dag. Det er en slags mellomting som gir litt vern uten at det koster for mye. Noen arkitekter går helt ned til 15–20 cm på minimalistiske bygg, mens på mer tradisjonelle eneboliger og hytter i værutsatte strøk kan det fortsatt være 50–60 cm.

Bor du et sted med mye regn eller vind (Vestlandet, Nord-Norge, kystområder), ville jeg helt klart valgt litt større utstikk. På Østlandet eller i tørre innlandsområder går det greit med mindre.

Hvis jeg skulle bygget nytt i dag, ville jeg valgt rundt 40 cm på langvegger og kanskje litt mer over inngangsparti og terrassedør – for eksempel 60–70 cm der hvor det er greit å få litt ekstra beskyttelse. Det gir balanse mellom funksjon og utseende, og det føles trygt å vite at veggene får litt vern.

Et annet tips er å tenke på renneutformingen – noen takrennesystemer bygger litt ut i seg selv, og da kan takutstikket virke større enn det egentlig er. Hvis du i tillegg har kledning med luftespalte, kan du få et ganske bra vannavvisende system selv med moderat utstikk.