Skal støpe plate på mark med ringmur.
Lurer på valg av XPS-isolasjon, både under selve garasjeplata og utvendig/innvendig langs ringmuren.
Jeg ser at XPS leveres både med fals (not/fjær) og uten fals (rett kant).
Prisforskjellen er ikke ubetydelig når det er snakk om en del kvadratmeter.
Samtidig vil jeg jo gjøre dette riktig første gang.
Er XPS med fals nødvendig under en garasjeplate, eller holder det med rette kanter?
Gjelder det samme langs ringmur, der det er kontakt med terreng og frost?
Har falsen reell betydning for kuldebroer og setninger i praksis, eller er det mest «nice to have»?
Er det forskjell på anbefaling hvis man legger ett lag vs. to lag med forskjøvne skjøter?
Garasjen blir uisolert/temperert (ikke boligstandard), men jeg ønsker likevel en robust og varig løsning som tåler last, fukt og norsk klima.
Lurer på valg av XPS-isolasjon, både under selve garasjeplata og utvendig/innvendig langs ringmuren.
Jeg ser at XPS leveres både med fals (not/fjær) og uten fals (rett kant).
Prisforskjellen er ikke ubetydelig når det er snakk om en del kvadratmeter.
Samtidig vil jeg jo gjøre dette riktig første gang.
Er XPS med fals nødvendig under en garasjeplate, eller holder det med rette kanter?
Gjelder det samme langs ringmur, der det er kontakt med terreng og frost?
Har falsen reell betydning for kuldebroer og setninger i praksis, eller er det mest «nice to have»?
Er det forskjell på anbefaling hvis man legger ett lag vs. to lag med forskjøvne skjøter?
Garasjen blir uisolert/temperert (ikke boligstandard), men jeg ønsker likevel en robust og varig løsning som tåler last, fukt og norsk klima.