Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Chernobyl

Korporal
29 Des 2025
6
0
Min mor og far bor i en bolig med eldre elektrisk anlegg, der flere rom fortsatt har kurser uten jord.
Det er brukt ujordede stikk, og anlegget har fungert uten problemer så langt.

Spørsmålet er hva som er mest fornuftig å gjøre i dag.
Er full utskifting av kurs eneste riktige løsning, eller finnes det akseptable mellomløsninger?
Finnes det akseptable tiltak uten total utskifting?

Hva sier regelverket, og hva anbefaler dere som jobber med dette til daglig?

Huset er fult av stikk som denne:

7472641.jpg

• Wow
Reaksjoner: KiloWatt
Ev bytt til jordfeilautomater på kurser med jord og la resten være som det er?

Hvis anlegget ellers er i god stand så et det ikke vits å gjøre noe, bytte innmat i skapet hvis det er skrusikringer, eller eldgamle automater

OK, så da tyder tilbakemeldingene her på at dette faktisk er lov å leve videre med dette anlegget uten å renovere hele anlegget?
Det hadde vært fint å slippe kostnaden ved å føre frem jord til alle punkter på kursene uten jord.

Jeg sjekket sikringsskapet på nytt i dag og ser at jeg kanskje har vært litt rundhåndet når jeg skrev:
...flere rom fortsatt har kurser uten jord

Mer rett hadde vært å skrive; "alle kurser er uten jord, bortsett fra én nyere kurs som går til en elbillader montert ganske nylig".
Overspenningsvern glimrer også med sitt fravær.

Jeg regner med at det er noen kurser hvor jord er mer viktig enn andre?
Hvis man skulle koste på anlegget noe, hvilke rom vil det være mest fornuftig å oppgradere til "jordfeilautomater" slik @KjellG skriver?
Er det noen rom hvor jordfeilautomater er viktigere enn andre? Tenker på f.eks. baderom eller utebelysning?

Det er mange slike elektriske anlegg i Norge.
230V IT har begrenset strøm til jord for første jordfeil. Ved andre jordfeil er det mer problematisk.

Stikk kontakt uten jord i tørre rom har lite skadepotensiale.

Våte rom, som bad, kjøkken og utendørs kontakter bør være jordet. Ikke usannsynlig det finnes jordleder fremført selv i eldre boliger.

Bytte av innmaten i sikringsskapet til jordfeilautomater reduserer risiko. Feil oppdages enklere og kan rettes før det faktisk oppstår skade på folk eller hus.

Jordfeilautomat kan løse ut ved feil selv uten jording av kurs. Eksempelvis jordfeil i stekeovn. En person berører stekeovn og blandebatteri tilknyttet kobberrør samtidig vil få en en strøm igjennom seg, men jordfeilbryter løser raskt ut og alvorlig skade blir forhåpentligvis avverget.

Til sammenligning vil en 16A sikring til eksempelvis stekeovn uten jordfeil funksjon løse ut i beste fall på ca 20A. I praksis løser gjerne ikke sikring ikke ut i det hele for en jordfeil. Kan dermed ta tid før feilen oppdages og utbedres.

• Like
Reaksjoner: Auto
Mitt barndomshjem ble bygget i 1954, IT. Der var kjøkken, bad, vaskerom, kjeller og ute alt jordet. Oppfatter det som vanlig norm.
Min vurdering er at ujordet IT er greit i alle tørre rom. I våte rom vil en øke sin egen sikkerhet med jordfeilautomater. Overspenningsvern vil kunne beskytte utstyr ved overspenninger. Nylig svidde et e-verk ca 18 hus ved å legge ut 400V på et 230V nett. Ingen vil ta ansvar og huseierne må betale for alt som er ødelagt.

• Like
Reaksjoner: Tommer