Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Pelle

Sersjant
5 Jul 2025
12
3
Frostfri, frostsikker og selvdrenerende utekran har fungert perfekt i mer enn 5 år.
Plutselig starter krana å vibrere, dure når det tappes vann! Hva skjer?

Etter litt søk på nettet fant jeg bildet av krana og jeg ser til min store forskrekkelse at det er et helt opplegg med en "lang stang" skjult inne i veggen.
Jeg tenker det må være noen komponenter inne i dette opplegget inne i veggen som lager lyden?

utekran1.jpg utekran2.jpg utekran3.jpg

Hva slags komponenter sitter inne i dette "røret" i veggen?
Er det håp om å fikse dette selv, ved hjelp av rørlegger, eller er det bare å kaste ut det gamle og få ny montert?
I så tilfelle må jeg bryte opp veggen bak utekranen, for dette kan vel ikke byttes kun fra utsiden?

Er det fare for lekkasje når den står det og brummer og rister på veggen når jeg tapper?
Det høres jo ganske "hissig" ut der inne i veggen :)

Selve stengekrana sitter i albuen på innsiden av veggen. Dette er en gammeldags seteventil. Kranspindelsystemet sitter ute. Når du vrir på stengeventilsen skyves stanga i midten innover og presser mot setestempelet. Ikke skru for hardt til, det skaper ofte problemer ved at nevnte stang får en svak bøy.
I systemet ute er det en enkel tappemekanisme. Denne åpner og drenerer røret gjennom veggen idet krana er nesten stengt. Kommer gjerne en skvett.
Korrekt montert skal det være tilgang til albuen på innsiden av veggen. Ev med et lite dekklokk. Stempelstang, seteventil og utedel kan enkelt demonteres fra utsiden.

Selv har jeg tidvis lett during i håndvasken med lite vannstrøm. Det er trykkreduksjonsventilen som i hurtig takt stenger og åpner. Blir gjerne borte ved større gjennomstrømning.

• Like
Reaksjoner: Pelle og COP