Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

GeirKn

Menig
18 Jan 2026
1
0
Jeg skal etterisolere en yttervegg i et eldre hus bygget på tidlig 70-tall, og blir litt forvirret av rådene jeg finner.

Noen sier ALLTID dampsperre, andre anbefaler dampsperrebrems i eldre konstruksjoner.

Andre sier at i eldre hus/konstruksjoner kan det være bedre med dampbrems fordi veggen må kunne tørke begge veier, og at plast kan gi problemer hvis det finnes fukt eller lekkasjer i veggen fra før.

Så ser jeg også folk snakke om at man må tenke på om det er vindsperre ute, hvordan kledningen er bygget opp, og om veggen er diffusjonsåpen eller ikke.

Hvordan vurderer dere hva som er riktig, og hva er typiske feil som gir fuktproblemer?
Håpet er å etterisolere uten å bygge inn et problem som først dukker opp om 2–3 vintre.

Dampsperre kan du fint bruke i hus fra 70-tallet.
Dampbrems / "intelligent" dampbrems brukes primært i mye eldre bygg som laftehus, der tømmeret må få puste i alle retninger.

Hvis en har fukt i veggen så må rotårsaken til dette løses og tørkes godt før du plastrer igjen, dette gjelder uavhengig om du bruker dampsperre eller brems. Som regel er det utettheter i vindsperren som tillater fuktig luft til å tilføre fuktighet i reisverket eller skadet/manglende dampsperre. Hvis du har kommet så langt som å legge ny dampsperre, kan du like godt midlertidig ta ned isolasjonen mot vindsperre og ta en statussjekk på denne, mest sannsynlig har du asfaltplater som er diffusjonsåpne.

Grunnlinjen er at dampsperren skal hindre varm og fuktig inneluft til å kondensere inne i isolasjon/reisverk og at diffusjonsåpen vindsperre skal la treverket puste/tørke.
Enda enklere:
Inne tett | Ute pustende materiale