Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SpillOlje

Menig
19 Sep 2025
4
2
Hei!

Jeg skal male eller behandle ytterdøren og vil gjerne gjøre det skikkelig, slik at resultatet holder lenge selv med norsk vær og vind.

Har dere tips til hvilken type maling, beis eller olje som gir best beskyttelse og eventuelle grunninger eller forbehandlinger som er verdt å bruke?
Hvor ofte - og hvordan - bør man vedlikeholde for å unngå avflassing og sprekkdannelser?

Jeg lurer også på hva som er beste metode for å slipe eller matte ned den gamle behandlingen før jeg maler på nytt.
Bruker dere sandpapir, slipemaskin eller kjemisk malingfjerner – og hvor grov korning anbefales for å få godt feste for ny maling uten å skade treverket?

Erfaringer med produkter og metoder som faktisk tåler både regn, snø og sterk sol tas imot med takk!
Tar gjerne tips om en helt konkret dørmaling for ytterdør som tåler juling! 💪

Jeg har selv vært gjennom dette et par ganger, og her er noen tips jeg mener er viktige for å få et varig resultat:

Maling: Gir best beskyttelse og lang levetid. Halvblank maling til dør/vindu er ofte et godt valg.
Olje: Ser mer naturlig ut, men krever hyppigere vedlikehold – egner seg best om døra står ganske beskyttet.
Beis: Kan være pent, men gir ikke like sterk beskyttelse som maling på en værutsatt dør.

Vask godt – fjern fett, smuss og evt. alger. La døra tørke.
Skrap vekk løs maling og slip med sandpapir (80–120 for grovarbeid, 180–220 for finish).
Grunn bart treverk – spesielt nederkant og kanter der vann gjerne trekker inn.
Maskér beslag og hengsler hvis du ikke demonterer dem.

Påfør flere tynne strøk i stedet for ett tykt. Da får du jevnere overflate og mindre risiko for flassing.
Slip lett mellom strøkene med fint papir (220–320) om overflaten føles ru.
Husk tørketid mellom hvert strøk, og mal helst når det er oppholdsvær og moderat temperatur.

La døra herde godt før den tas i bruk for fullt.

Godt forarbeid + riktig maling + flere tynne strøk = et resultat som varer mange år.