Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Pille

Menig
22 Mai 2025
3
2
Vi har en borebrønn på 120 meter og pumpen sitter på bunnen av brønnen.
I kjelleren har vi en Wellmate 180l trykktank og masse rør og koplinger.

Vi har slitt en stund med svært dårlig og variabelt trykk i kranen her i huset.
Når fruen tapper vann og jeg stikker hodet ned i brønnhuset hører det ut som om pumpen starter og stopper hele tiden.
Fikk råd om å sjekke trykket på wellmate-tanken og det er null.

Så da er spørsmålet mitt: Hva er riktig trykk på denne trykktanken - og hvordan kan jeg få riktig trykk tilbake?
Er det slik at tanken leveres med trykk og nå som det er borte er det bare å kjøpe ny?

Er det noe håp i det gamle utstyret?

file_149_2_2.jpg

Stopp pumpen.
Åpne vannkran så vannet renner ut.
Pumpe på luft ca 1,8.
Steng kran og start pumpa.

Dette er den enkle og litt unøyaktige løsningen som fungerer godt nok.

Vil du gjøre det helt riktig må du finne innslagspunktet som ofte er på mellom 2 og 2,5.
Så trekjer du fra 0,2 fra innslagspunktet og fyller på luft til det fortrykket du skal ha.

La oss høre hvordan det gikk

• Like
Reaksjoner: Pille
At pumpa starter og stopper i ett sett under tapping er et tydelig tegn på at tanken ikke fungerer. Enten er det for lite luft i blæra, eller den er defekt.

Dette er en akkumulatortank. Med riktig trykk så utnytter du volumet maksimalt og du får lengst mulig intervall mellom hver stopp. Med rett trykk, vil pumpa stoppe omtrent ved halv tank.

Som midlertidig løsning kan det være mulig å kjøre med defekt blære og litt kreativ bruk av ei sykkelpumpe.

Om blæra er defekt, så kan den byttes. En enkel operasjon. Sjekk Norsk pumpeservice, Heia, Fetsund/Lillestrøm.

• Like
Reaksjoner: Pille
Denne fikk jeg utlevert sammen med min WellMate trykktank.
Beskjeden jeg fikk fra min rørlegger er at pumpens starttrykk skal være litt høyere enn trykket på tanken.

Så hvis 1,8bar på tanken, må starttrykket på regulator settes til minimum 2,0 bar

Jeg har valgt 2,5 bar trykk på min tank og satt starttrykket til rett under 3 bar.
Maxtrykk på regulator (pumpestopp) er 6 bar.
Funker fint hos oss.

tank.jpg