Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Biggi

Korporal
16 Mar 2025
6
1
Hei FikseSelv venner!

Nå har jeg slitt og styret fælt med å rive opp gammel parkett i stuen, laminat på kjøkkenet, i en bod og i et soverom, samt gammelt linoleum gulvbelegg i entreen.
Etter mye skraping og sliping er undergulvet helt plant gjennom alle rom. Det er undergulv i forma av sponplater i alle rom.
Planen er å legge parkett gjennomgående i hele etasjen.

Ønsket fra fruen er lun gulvvarme i hele etasjen.
Det er ikke aktuelt å lime tradisjonelle varmekabler til sponplatene og støpe oppå.

For meg, som ufaglært menigmann, ser det ut til at varmefolie kan være en fin løsning.
Jeg leser til øyet blir vått om varmefolie på nettsidene til Elektroimportøren:

Få behagelig komfortvarme i alle rom. Varmefolie er ekstremt tynne matter som kan legges direkte under tre-, laminat- eller parkettgulv. De gir rask temperaturregulering, er støydempende, det er lav investeringskostnad og de gir deg et lavere energiforbruk. Flexwatt har en en fantastisk løsning for parkett, laminat eller tregulv. Ingen støpemasser, lav byggehøyde og en rask varme som er lett å regulere. Vi leverer og lagerfører alt av varmefolie og tilbehør fra Flexwatt og Namron.

Utvalget er stort, og jeg har ikke peiling på hva som er rett valg for meg.
Vi ønsker god lunk i hele etasjen, og svært gjerne må det hele styres av termostater i hvert enkelt rom.

Fungerer dette med varmefolie godt? Blir det grei lunk på gulvet?

Noen som tør anslå hva det vil koste oss per kvadratmeter ferdig montert av elektriker?

Må jeg montere noe mellom varmefolien og underlaget (sponplater)?

deklopv.jpg

Vi har fått varmefolie montert av elektriker under parketten når vi skiftet parkett.
Fungerer veldig bra. Lun fin varme.
Tror vi betale ca. 300-350 per kvadratmeter ferdig lagt + elektronisk termostat på vegg.

Hvordan oppleves strømforbruket med dette gående (antar under gulvet er det ok isolasjonsmengde)?

@Tanition,
Hvis det er meg du spør, så svarer jeg gjerne :)
Jeg er ganske sikker på at det er 60w/m2 som er lagt i vårt gulv.
Under varmefolien er det 6mm tynn isolasjonsplate som ble lagt.
Dette skal visstnok sørge for at varmen stråler oppover og minimalt med varme går tapt nedover.

Vi opplever varmen som lun og god, men ikke spesielt sterkt.
Den er regulert slik at temperaturen i gulvet aldri overstiger 27 grader, slik at parketten ikke tørker ut og sprekker opp.
Vi er super fornøyd. Lunt og godt.

• Like
Reaksjoner: Tanition
Vi har fått varmefolie montert av elektriker under parketten når vi skiftet parkett.
Fungerer veldig bra. Lun fin varme.
Tror vi betale ca. 300-350 per kvadratmeter ferdig lagt + elektronisk termostat på vegg.
Gunstig pris vil jeg si. Vi betalte over 2000 pr m2 for varmefolie som tilvalg i en ny bolig.

har du vurdert og få lagt lamiflex? (hvis høyde nok osv)

Fungerer dette med varmefolie godt? Blir det grei lunk på gulvet?

Vi har varmefolie på en hytte, 60w/m2 og det gir en fin lun lunk på gulvet.
Ikke mulig å steke bacon på parketten ved full guffe, men god lun varme.

Vi har også 60 W/m2. Lunken i gulven bestemmes av begrensninger som parkettleverandøren setter. 27 eller 28 grader, husker ikke helt.

Strømregningen er levelig selv med dette på?
Forbruket er som for andre typer (direkte) elektrisk oppvarming. Noen mener det blir litt lavere, siden rommet kjennes lunere med et varmt gulv og at en dermed får samme komfort med litt lavere innetemperatur. Nattsenking og slikt kan en i stor grad glemme, da det tar lang tid å få opp igjen innetemperaturen på grunn av temperaturbegrensningen i gulvet.

Bildet viser forbruk til oppvarming av stua hos oss gjennom 2024. Termostaten står på 23 grader, ca 60 m2 og to yttervegger med store vinduer fra gulv til tak. Tek 17.

Vedlegg

• IMG_3717.jpeg
    IMG_3717.jpeg
    145,8 KB · Sett: 5