Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Løytnant
21 Feb 2025
90
26
Hei.
Har avrettet gulv og skal ha varmefolie (ikke under ovn så klart).
Men under folien blir det plater av typen Flex Super, på 6mm.

Men så lurer jeg på akkurat der ovnen skal stå, burde jeg ha en mer solid plate, eller skal disse brettene gå bra der også?
Ovnen er 115KG, med piestal, Morsø 1779.

Tenker egentlig på om jeg burde ha en solid treplate på 6mm under gulv ved ovn,eller om det burde gå like greit med denne Flex Super matta? Ettersom det er mye trykk på en plass.

• Like
Reaksjoner: Snikkar
115kg er jo ikke direkte tungt egentlig, så i praksis bør det jo gå som du sier, men ønsker du å være heeelt sikker, så kan du jo gjøre som du sier, bytte ut matta med ei treplate/finerplate akkurat under ovnen :)

Det går helt fint med den Flex Super plata under parkettet, også under ovnen.
For det første er Flex Super en tykk XPS plate som tåler ganske stort trykk uten å klemmes sammen.
Vekten av ovnen vil også bli fordelt nedover via en stor fot, og deretter via parketten.
Jeg tror ikke du skal være bekymret for at noe presses ned og du ender opp med en deformert Flex super plate under peisen.
115 kilo er svært lite.

Men, du vil kanskje ha en "ikke-brennbar plate" under peisen?

Fra monteringsanvisningen:
På gulvet
Hvis ovnen installeres på et brennbart gulv, må du overholde nasjonale og lokale forskrifter vedrørende størrelsen på et ikke-brennbart underlag som skal dekke gulvet under ovnen. Man bør naturligvis forsikre seg om at underlaget tåler vekten av ovnen og eventuelt stålskorsteinen.

Nå ser jeg under at trygget er fordelt rundt ringen, så den trykker ikke under hele plata.
Merk at gulvet ikke er parkett menn 6-7mm klikkvinyl.

5f1b35d3-6d6f-46fa-abed-0d8c207a269f.jpg

På en annen side.
Sitter man noen stykker i en sofa så blir det jo fort over 100kg på noen få centimeter, så dette er jo egentlig ikke mye i forhold.

Angående "ikke-brennbar plate", dette har jeg tenkt på, men tenkte ideelt sett på slik som går rundt peisen fremfor under.