God morgen!
Det ble en lang kveld i går, men jeg tror vi har landet trygt på beina.
Det første jeg gjorde var å legge ut et tykt lag med håndklær i bunnen av hele skapet.
Deretter satt vi en tom 2-liters iskremboks under vannlåsen.
Skrudde løs de to plastskruene på hver side av rørbøyen/vannlåsen?
Det rant godt med vann fra rørene og kummene, så det var godt å ha rikelig med iskrembokser og håndklær for hånden.
Hele rørbøyen var helt tett med en brun forferdelig ekkel slim/fett-propp.
Jeg kikket opp i røret mot vasken og der var det like tett.
I røret ned mot gulvet. Det som ser ut tom et trekkspill-rør var helt fint og rent på innsiden.
Demonterte så det vertikale røret fra vannlåsen og opp til kummen.
Det var akkurat like tett og ekkelt som vannlåsen.
De horisontale rørene mellom kummene var også helt tette med slim/fett.
Alle deler ble lagt i en bøtte med så varmt vann jeg klarte å få ut av varmtvannsberederen.
Helte i en flaske Plumbo Heavy Gel og lot det stå en time.
Etter en time helte jeg av vannet (utendørs) og vasket og kostet alle deler rent med en liten børste og rent varmt vann.
For en forferdelig jobb. Utrolig udelikat, men samtidig litt tilfredsstillende å få gjort denne drittjobben helt på egen hånd.
Så monterte jeg alle delene sammen.
Først var det komplett umulig å finne ut hvordan alle rørdeler og skruer skulle settes sammen, men heldigvis husket jeg på at jeg hadde lastet opp et bilde her på forumet. Flaks.
Med alle deler montert sammen, tappet jeg så forsiktig litt varmt vann for å sjekke at det var tett i alle skjøter.
Det var det ikke.
Heldigvis lå det nye tørre håndklær inne i skapet og samlet opp vann.
Fant ut at jeg hadde glemt å montere masse sorte gummi- og plastringer som lå på kjøkkenbenken.
Etter et lite søk på nettet lærte jeg meg et nytt ord: Gummipakning.
Alt montert sammen igjen. Tappe litt varmt vann forsiktig.
Alle rør og skjøter helt tette.
Hurra!
Hadde to flasker
Plumbo Avløpsåpner Heavy Gel igjen og tømte en i hvert sluk i vasken.
Lot det stå i 30-45 minutter, slik det står på flasken.
Skyllet godt med varmt vann.
Det var helt sikkert ikke nødvendig med de to siste flaskene, men jeg ville forsikre meg om at "trekkspill-røret" ned i gulvet også ble renset.
Nå renner vannet unna som aldri før!!
Tusen takk for hjelpen alle dere snille folk her inne!!!
Det kostet 99,- per flaske Plumbo Heavy Gel på Megaflis.
Jeg er sikker på at deres hjelp sparte meg for mange tusen kroner i kostnader denne kvelden.
Tusen takk for det!
Som en avslutning må jeg si at det er ganske ålright å klare å fikse sånne ting selv - og ikke minst lære noe helt nytt.
Dere smiler sikkert godt nå, men for en som er helt grønn

på tekniske ting, så er det ekstra moro å klare det litt på egenhånd.
Jeg må innrømme at vasken er brukt til å slå ut ribbefett, kaffegrut og middagsrester - så det må det nå bli en slutt på!