Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

ThereseM

Sersjant
6 Jun 2025
10
6
Hei alle flinke folk her inne,
Håper dere kan hjelpe en glad amatør med en ganske kjedelig sak. 🩷

Jeg har en kjøkkenvask som er 2-delt og begge vasker er like store.
I hvert "kammer" er det et sluk hvor vannet renner ned.

Under skapet ser det slik ut:
20250606_153855.jpg

Vannet har rent fryktelig sakte ned i sluket den siste tiden, men ved å kjøre på med kokende vann fra vannkokeren synes jeg det har hjulpet litt i noen få dager.

Nå er det helt stopp.
Vannet renner nå så sakte ned at vaskene for alle praktiske formål er helt ubrukelig.
Begge vasker og begge sluk er altså helt tette.

Er det noen som har innspill på hva jeg kan gjøre for å fikse dette - eller finne ut om jeg må ringe etter hjelp?

Takker for alle gode råd!
🙏

Start med å pelle fra hverandre vannlåsen.
Men det er ikke umulig at det begynner å bli noe tett lengre ned i rørsystemet :)
Mange år med fett har en tendens til å gjøre det

• Like
Reaksjoner: ThereseM
Det er flere grunner til at rør går tett slik, men det er i all hovedsak pga fett eller tyngre matrester, spesielt kaffegrut. Dersom du har en vane for å skylle kaffegrut eller lignende ned så ville jeg definitivt ha fjernet vannlåsen og renset den. Det er den U-formede delen av røret. Det er en ring som du skrur opp på hver side, og da kan det skyves av rørene.

Men dersom det kun er grunn til å mistenke fettstoffer så hadde jeg kjørt noen runder med flytende avløpsrens. Har selv god erfaring med Mudin, som du får i de fleste dagligvarebutikker: https://www.obsbygg.no/maling/rengjoring-hus-og-terrasse/2373377?v=ObsBygg-7090001821493 Før brukte man gjerne Plumbo-pulver, men det gasser og støver og er litt utrivelig i bruk.

Hell på rikelig og la det stå lenge og virke. Gjerne flere timer. Hell på mer underveis. Skyll med rikelige mengder av så varmt vann som du får til.

Og så er det positivt å unngå fett eller kaffegrut og slikt i rørene. Bruk tørkepapir og få det i søppelet isteden 🙂

• Like
Mitt tips er først å rens vannlåsen manuelt. Fett, og matrester samler seg ofte i vannlåsen (den U-formede delen under vasken).
Sett en bøtte under for å fange opp vann/skitt. Skru løs ringene på hver side (de kan sitte litt hardt).
Fjern vannlåsen og rengjør den grundig med børste og varmt vann.
Monter sammen igjen og test for lekkasjer. Bruk så avløpsrens hvis du har mistanke om mer fett (anbefaler her Plumbo Heavy Gel)
Hell i rikelig mengde Plumbo Heavy Gel, gjerne om kvelden. La virke i flere timer eller over natten.
Plumbo Heavy Gel her en tykkflytende gelkonsistens som gjør at den synker raskt gjennom stående vann og treffer "proppen" direkte, noe som gir en effektiv oppløsning. Produktet er skånsomt mot alle typer avløpsrør, inkludert plastrør, og fjerner samtidig dårlig lukt fra sluk og avløp. Skyll godt med så varmt vann som mulig etterpå. Kjør på med varmt vann.

30018_Heavy-Gel-550g-1.jpg

• Love
Og kvitt deg med det myke/ korrugerte avløpsrøret du har mellom to hvite rør.
Slam og alt setter seg ekstra godt fast i slike rør.
Få satt inn hvite stive rør i stedet.

• Like
Helt vanlig at dette skjer over tid, er bare å kjøre Mudin eller annen avløpsrens noen ganger i året slik som tidligere folk har nevnt, ikke behov for noe nevedyktighet utover det :)

Avløpsrens har alle dagligvarebutikker, er bare å plukke opp og helle nedi etter instruksjonene som står på flasken, så løser det seg.

• Like
Hva er "vannlåsen"?...og hvordan "peller" jeg den ?
Beklager at jeg er så grønn på dette.

Ingen run til å være genert, vi er alle nybegynnere på et eller annet.
Formålet med et forum er jo å få hjelp og diskutere.
Med den logoen er du kanskje racer med kart og kompass? :)

• Love
Med den logoen er du kanskje racer med kart og kompass? :)

Ha-ha - her må jeg si at folket har øye for detaljer!
Ja, det er helt riktig! Kart, kompass og fjelltopper (i Lofoten) er nok min sterkeste side :-)

Tusen takk for mange flotte innspill og gode råd 🩷
Nå skal jeg i gang med å løsne på skruer og rør, så håper jeg det er så enkelt som tett med fett (det rimer, faktisk!).

Bruk så avløpsrens hvis du har mistanke om mer fett (anbefaler her Plumbo Heavy Gel)

Poden er ute og kjøper produktet du anbefaler @ferale, så jeg satser på at han er tilbake når jeg har løsnet på "rør".

Mens vannlåsen er demontert, se om det er enkelt å fjerne alt inklusive det trekkspillrøret og se om det trenger rengjøring.
Deretter kan du helle Mudin/Plumbo rett ned i avløpsstussen.
Da slipper du å fylle vannlåsen først.

God morgen!
Det ble en lang kveld i går, men jeg tror vi har landet trygt på beina. ☺️

Det første jeg gjorde var å legge ut et tykt lag med håndklær i bunnen av hele skapet.
Deretter satt vi en tom 2-liters iskremboks under vannlåsen.

Skrudde løs de to plastskruene på hver side av rørbøyen/vannlåsen?
Det rant godt med vann fra rørene og kummene, så det var godt å ha rikelig med iskrembokser og håndklær for hånden.

Hele rørbøyen var helt tett med en brun forferdelig ekkel slim/fett-propp.
Jeg kikket opp i røret mot vasken og der var det like tett.
I røret ned mot gulvet. Det som ser ut tom et trekkspill-rør var helt fint og rent på innsiden.

Demonterte så det vertikale røret fra vannlåsen og opp til kummen.
Det var akkurat like tett og ekkelt som vannlåsen.

De horisontale rørene mellom kummene var også helt tette med slim/fett.

Alle deler ble lagt i en bøtte med så varmt vann jeg klarte å få ut av varmtvannsberederen.
Helte i en flaske Plumbo Heavy Gel og lot det stå en time.

Etter en time helte jeg av vannet (utendørs) og vasket og kostet alle deler rent med en liten børste og rent varmt vann.
For en forferdelig jobb. Utrolig udelikat, men samtidig litt tilfredsstillende å få gjort denne drittjobben helt på egen hånd.

Så monterte jeg alle delene sammen.
Først var det komplett umulig å finne ut hvordan alle rørdeler og skruer skulle settes sammen, men heldigvis husket jeg på at jeg hadde lastet opp et bilde her på forumet. Flaks.

Med alle deler montert sammen, tappet jeg så forsiktig litt varmt vann for å sjekke at det var tett i alle skjøter.
Det var det ikke.
Heldigvis lå det nye tørre håndklær inne i skapet og samlet opp vann.

Fant ut at jeg hadde glemt å montere masse sorte gummi- og plastringer som lå på kjøkkenbenken.
Etter et lite søk på nettet lærte jeg meg et nytt ord: Gummipakning. 🤣

Alt montert sammen igjen. Tappe litt varmt vann forsiktig.
Alle rør og skjøter helt tette.
Hurra! 🥳

Hadde to flasker Plumbo Avløpsåpner Heavy Gel igjen og tømte en i hvert sluk i vasken.
Lot det stå i 30-45 minutter, slik det står på flasken.
Skyllet godt med varmt vann.
Det var helt sikkert ikke nødvendig med de to siste flaskene, men jeg ville forsikre meg om at "trekkspill-røret" ned i gulvet også ble renset.

Nå renner vannet unna som aldri før!!
Tusen takk for hjelpen alle dere snille folk her inne!!! 🩷

Det kostet 99,- per flaske Plumbo Heavy Gel på Megaflis.
Jeg er sikker på at deres hjelp sparte meg for mange tusen kroner i kostnader denne kvelden.
Tusen takk for det! 🩷

Som en avslutning må jeg si at det er ganske ålright å klare å fikse sånne ting selv - og ikke minst lære noe helt nytt.
Dere smiler sikkert godt nå, men for en som er helt grønn 💚 på tekniske ting, så er det ekstra moro å klare det litt på egenhånd.

Jeg må innrømme at vasken er brukt til å slå ut ribbefett, kaffegrut og middagsrester - så det må det nå bli en slutt på!
😇

Min kones mantra fra hun knapt kunne gå: «Geie sjål!!».
Det er alltid artig å gi seg i kast med oppgaver en ikke kan fra før, men ikke gi seg, stå på, gruble og så få det til.

• Like
Reaksjoner: Bjella