Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SkarpTobakk

Sersjant
16 Feb 2025
13
6
Jeg blir gal!
Ligger i senga på hytta (hvor grunnmuren er satt opp uten armering) og hører på en sinnsykt irriterende lyd.

Drypp - Drypp - Drypp - Jeg blir gal!
Etter litt detektivarbeid i boxershorts og slippers rundt hytteveggene, tror jeg synderen nå er lokalisert.

Takrennen. Nærmere bestemt nedløpet fra takrenne til bakken.
Vannet fra selve takrennen går gjennom et hull og treffer en vinkel i nedløpet, så kommer et langt parti med fall mot bakken.
Rett før bakken er det en tut som svinger vannstrålen ut og vekk fra veggen.

Lyden kommer fra vannet som faller, i svært små mengder, og treffer bunn av rører, eller tuten som svinger ut, om du vil.
Drypp - Drypp - Drypp - Non-Stop.

Selve lyden kommer fra dette partiet på nedløpsrøret (bildet er ikke fra min hytte, men beskriver godt hvor lyden stammer fra).

Hvordan stoppe denne lyden? Jeg kan jo enkelt stappe en sokk opp i røret, men da vil jo blader og barnåler tette dette fullstendig.
Noe med en god permanent løsning som samtidig tillater "åpent rør"?

Skjermbilde 2025-02-21 215518.jpg

• Like
Reaksjoner: Torino
Drypp - Drypp - Drypp - Jeg blir gal!
Etter litt detektivarbeid i boxershorts og slippers rundt hytteveggene

Sånt kan du ikke skrive på en lørdags kveld :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Stapp inn sokken din og sov godt i natt.
I morgen må du finne en permanent løsning. God natt.

Du løser nok dette best på toppen av nedløpsrøret.
I selve takrennen skal det være skjært ut et hull/spor hvor vannet renner ned i nedløpet.
Her må du forme metallet slik at vannet renner ned langs veggene i nedløsrøret, altså ikke faller ned i fritt fall som dråper i midten av røret.
Det du beskriver et en ganske vanlig greie som følger av for lite hull i selve takrennen og ned i nedløpsrøret.
Det første jeg ville gjort er å øke diameteren på hullet i takrennen til minst 50 mm

• Like
Reaksjoner: Lars2h
Mange har fritt fall fra takrenne ned på bakken uten rør. For å samle vannet og redusere sprut henger en en kjetting fra et hull i (tre)takrenna og ned på bakken,. Kjettingen og overflatespenningen får vannet til å føle kjettingen.

Hos deg er det trolig to bend oppe, ett fra takrenna inn mot veggen og et som svinger ned.
En kan forsøke å henge en myk kjetting til noe nedenfor det nederste av de øvre nendene. Formålet er at vanndråpene skal svinges inn og følge innsiden av nedfallsrøret. Har dog aldri forsøkt dett, bare en tanke.

Løsning som fjerner drypp-drypp-drypp lyden!
Jeg har testet- og det fungerer veldig bra!

FB_IMG_1745043334827.jpg

@Manko
Smart og enkel løsning!
Denne skal jeg teste på hytta denne sommeren.
Jeg er lei av lyden fra takrennen!