Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Micke

Korporal
19 Mar 2025
8
1
Hei godt folk,

Vi har to slike takmonterte kontakter med stålkrok og trepolet plugg på kjøkkenet.
Hva er disse til og hvordan skal vi bruke de?

Det er en stålkrok i midten og en merkelig 3-polet kontakt.
Jeg har aldri sett den type plugg til salgs noe sted og lurer på hva dette er for noe?

Er det tidligere eier som har montert en ukjent type stikk fra et annet land?

takstikk.jpg 6.jpg

Det heter DCL og er egentlig ganske moderne. Det er en spesialkontakt for tilkobling av lamper. Hensikten er at en skal slippe som amatør å åpne takboksen for å koble til med sukkerbit. Mulgens kan selve kroken fjernes om en ikke vil ha lampe der. Det er også noen som har en krok som kan vinkles slik at den ligger parallelt med taket. Her litt info: https://snl.no/DCL_-_elektrisk_kont...0Connection%20of,være%20større%20enn%2016%20A.

• Like
Reaksjoner: Micke
Det stemmer det Kjell sier over. DCL-kobling - brukes til lamper og du kan faktisk kjøpe DCL-overganger så du kan bruke de fleste taklamper med den.

• Like
Reaksjoner: Micke
DCL er påbudt om forbrukeren skal koble til sine egne lamper etter nyeste reglene, sukkerbit etc er ikke lenger godkjent løsning uten elektriker
Takk for nyttig info. Dette var helt nytt for meg.
Er det noen spesifisert maks vektbelastning, altså hvor mye taklampen kan veie, ved bruk av denne type kontakt?

Takk for nyttig info. Dette var helt nytt for meg.
Er det noen spesifisert maks vektbelastning, altså hvor mye taklampen kan veie, ved bruk av denne type kontakt?
Lampen skal jo henges i kroken, ikke i DCL-pluggen. Sånn sett er jeg ganske sikker på at det er spesifisert 0 kg evt et svært lavt tall. Kroken til Schneider tåler maks 15kg, det er jo en ganske voksen lampe.

Elko sin er spesifisert med 15 Kg.
Er vel ikke definert i noen norm såvidt jeg vet så det må bli det produsenten sier i montasjeanvisning.

Vedlegg

• Screenshot_20250606_110516_Drive.jpg
    Screenshot_20250606_110516_Drive.jpg
    159,2 KB · Sett: 1
Vær obs på at mange lamper ikke er konstruert for å henge i krok, men isteden kommer med egne opphengsplater og andre løsninger. Slike passer ofte dårlig med DCL, enten ved at skruene ikke passer med elko-boksen eller at DCL-sokkelen dekkes over av opphenget. Det er en erfaring jeg gjorde meg når jeg ba elektriker montere bokser for DCL for alle taklamper i det renoverte huset, men måtte be han komme tilbake når fruen hadde bestemt seg for lamper og noen av dem viste seg å ikke fungere bra med DCL-takboks.