Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

oddbjoh

Løytnant
15 Feb 2025
94
89
Har såvidt begynt å se på solceller igjen, nå som det har roet seg litt i markedet. Har ikke tenkt å åpne diskusjonen om det lønner seg eller ikke, det kan man diskutere i en annen tråd, men opptatt av løsninger. Ønsker meg solceller med batteri som også kan brukes som nødstrøm og for å jevne ut forbrukstopper. Problemet er at jeg har albansk strømnett, altså 230v 3-fas og dermed er utvalget invertere heller smått. Growatt har noen, men da er man låst til deres proprietære batterier.

Har sett litt på en løsning med en enfas-inverter og heller begrense output til nett til maks for enfas, ca 4kW mener jeg. Da vil jeg måtte bruke opp resten av strømmen selv, enten sende den til batteribank eller bare ikke produsere. Hvordan vil dette påvirke anlegget - når man kutter produksjonen fordi man ikke greier å bruke opp nok, hvor blir energien av?

Da vil jeg måtte bruke opp resten av strømmen selv, enten sende den til batteribank eller bare ikke produsere. Hvordan vil dette påvirke anlegget - når man kutter produksjonen fordi man ikke greier å bruke opp nok, hvor blir energien av?
Hei,
Hva mener du med; "Hvor blir energien av"?
Hvis man kutter produksjonen er det ingen energi man må "dumpe", slik man må i tilfellet vindkraft...da må overskuddsenergi dumpes i en dummyload. Med solcelle koples solcellen helt ut og den står med åpen krets - og ingen energi produseres.
Eller tenker jeg feil?

Sola slutter jo ikke å skinne selv om man bryter kretsen i inverteren. Spørsmålet er om anlegget tåler å ligge på taket mtp varme etc, og/eller om inverteren greier å trekke noe mellom null og full kapasitet eller om det er av/på som gjelder.