Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Ninja

Menig
29 Mar 2025
4
1
Hei, for et spennende diskusjonsforum!

Som et innbitt petrol-head har jeg sverget til Honda snøfreser og Honda gressklipper fra Berema i alle år.
Nå kjenner jeg på både kropp og hode at det er på tide å oppgradere/nedgradere til noe som er elektrisk og som jobber litt på egenhånd.
Jeg tenker gressklipper er tryggere å "automatisere", enn snøfreser ;) , så la oss starte der!

Jeg liker som sagt Honda og jeg har utelukkende gode erfaringer med produkter som importeres og forhandles fra Berema.
Jeg ser de tilbyr tre ulike produsenter til det norske markedet:
  • Cramer - prisintervall fra 12.490,- til 92.900,-
  • Mammotion - prisintervall fra 16.990,- til 64.990,-
  • Honda - prisintervall fra 29.900,- til 42.900,-
Jeg elsker Honda (bensindrevet snøfreser og gressklipper) , men denne robotgressklipperen ser ut som et forbasket såpestykke. Uff.
Cramer og Mammotion har jeg aldri hørt om, så hvis jeg kjøper en av de, så er det utelukkende fordi de selges av Berema og jeg soler på dem.

Jeg må være ærlig og si at både hjerte og hjerne umiddelbart trekkes mot Mammotion Luba 2 AWD 10000X robotklipper.
Den ser ganske tøff ut, har god kapasitet, firehjulstrekk med "in-hub" hjulmotor og klipper inntil 80% helning.

Når det gjelder navigasjon ser jeg at de skriver:

Roboten er utstyrt med et RTK (Real-Time Kinematic) navigasjonssystem, et multi-sensor integrertnavigasjonssystem, og et 3D-visjonsposisjoneringssystem, som gir svært nøyaktige posisjonsdata. RTK er en differensiell GNSS-teknologi som forbedrer posisjonsnøyaktigheten til omtrent 5 cm .Roboten benytter seg av fire globale navigasjonssystemer (GPS, GLONASS, BeiDou og Galileo) ogintegrerer tilleggssensorer, noe som gir nesten 100 ganger høyere nøyaktighet enn tradisjonelle GPSsystemer.
rtk3.jpg
1. RTK-referansestasjonen mottar satellittsignaler og krever en åpen plass uten hindringer.
2. Roboten opererer på samme måte og krever fri sikt mot himmelen for å motta satellittsignaler.
3. Datakommunikasjon mellom RTK-referansestasjonen og roboten er mulig selv om det ikke er endirekte linje mellom alle punkter på plenen og referansestasjonen, så lenge signalet ikke er fullstendigblokkert.

Roboten bruker primært RTK-posisjonering. Men når satellittsignaler blokkeres av hindringer somtakutstikk eller trær under kartlegging og klipping, kan roboten fortsatt operere effektivt ved hjelp av 3Dvisjonsposisjonering.

Noen som har erfaring med en Mammotion robotgressklipper?
Tanker rundt hvordan den er i forhold til et annet merke og modell fra Berema som kalles Cramer AiC12000 RTK robotklipper med RA100 antenne og koster 92.900,-

Honda7.jpg Cramer132.jpg Mammotion7.jpg

Vedlegg

• Like
Reaksjoner: Arne
Absolutt ikke, og min identitet er kjent for @Administrator som vil kunne bekrefte dette.

Men, jeg et fantastisk av Berema dine produkter og oppfølgning. Spesielt Honda.

Absolutt ikke, og min identitet er kjent for @Administrator som vil kunne bekrefte dette.

Men, jeg et fantastisk av Berema dine produkter og oppfølgning. Spesielt Honda.
Hehe, var ikke ment som en håndfast anklage av noen sort :) Jeg har ingen erfaringer forøvrig med disse merkene eller leverandøren du nevner, men jeg er også på utkikk etter robotklipper så følger med om andre har innspill!

oen som har erfaring med en Mammotion robotgressklipper?
Tanker rundt hvordan den er i forhold til et annet merke og modell fra Berema som kalles Cramer AiC12000 RTK robotklipper med RA100 antenne og koster 92.900,-

Jeg har dessverre ingen dirkete erfaring å dele, men jeg ble oppmerksom på denne robotklipperen via dette innløegget.
Har søkt litt på nettet og dette virker være virkelig god kvalitet og driftssikkert.
Berema er jo en sikkerhet i seg selv.

Jeg liker utformingen - den ser tøff ut.

Ettersom min månedslange erfaring med Ecovacs GOAT A3000 LiDAR robotklipper fra Coop OBS Bygg var en ganske så tragisk historie, så ser jeg etter alternativer som faktisk fungerer.

I Likhet med Cramer sine robotklippere er Mammotion på min ønskeliste og jeg skal dra og se på denne i dag.
Mammotion Luba mini AWD 1500 robotklipper til 29.995,- er mest sannsynlig stor nok til min gressplen, men jeg vurderer å gå opp til Mammotion Luba 2 AWD 3000X robotklipper til 36.990,-

Når jeg studerer bilder av produktet, så ser jeg plutselig noe interessant, på undersiden av roboten.

Skjermbilde 2025-05-30 090715.jpgSkjermbilde 2025-05-30 090648.jpg

Mammotion Luba 2 AWD 3000X robotklipper har to kniver i sving på undersiden, altså dobbelt så mange knivblad.
Den får med det også dobbel arbeidsbredde. Den med én kniv har arbeidsbredde 20cm og den med to kniver har arbeidsbredde 40cm.

Når jeg ser på en typisk konkurrent fra Husquarna (410X) så har den også kun én kvin og arbeidsbredde 24cm.
Selv de virkelig store fra Husqvarna (450x) har 28cm klippebredde.

Er dette en fordel, med to kniver og hele 40cm klippebredde?
Skulle tro dette vil medføre at maskinen jobber litt mer effektivt ?

• Like
Reaksjoner: Pluto og Arne
Jeg skal en tur innom Bauhaus på Liertoppen og da tenkte jeg at jeg skulle kikke på Mammotion sine robotgressklippere.
Kan forsøke ta noen bilder og kanskje skrive noen ord hvis jeg får noe inntrykke av "byggekvaliteten" på maskinene.

Ser at Bauhaus har et noe "snevert" utvalg og at det er dårlig overlapp med Berema sine modeller.
Ser også at Berema er TYDELIGE på at kun Mammotion som er solgt via Berema og deres eksklusive distributører får Berema sin garanti og serviceoppfølgning. Hva nå enn det betyr i praksis...

• Like
  • Love
Reaksjoner: Pluto og Mazda
Da har jeg vært en liten tur p Bauhaus og fikk tittet på Mammotion sin modell Luba Mini som selges hos Bauhaus.
De har to ulike utgaver; Luba Mini AWD 800m2 og 1500m2.

Etter å ha klådd endel på maskinen så gir den et ganske godt inntrykk.
Virker som en solid konstruksjon og godt skrudd sammen. Tung og kraftig dimensjonert på de riktige stedene.

Nå er vel 75% av moroa med en slik maskin i programvaren og systemet som faktisk klipper plenen på en fornuftig måte, men selve kontruksjonen virker ganske solid. Jeg fikk langt bedre inntrykk av denne en de fleste andre robotklippere som selges på Bauhaus.
Mova, Dreame, Al-Ko, Navimow og Worx fremstår alle som litt kjipere enn Mammotion.

Bauhaus selger disse to modellene hele 5000,- billigere enn Berema sine forhandlere, så det er jo verdt å notere seg.
Usikker på å Berema sin garanti- og serviceoppfølgning er SÅ mye bedre enn Bauhaus sin...

Men, nå er det Mammotion Luba 2 AWD 3000X robotklipper som frister meg mest, og den selges dessverre ikke hos Bauhaus.

20250530_112835.jpg 20250530_112832.jpg 20250530_112621.jpg 20250530_112630.jpg 20250530_112720.jpg 20250530_112706.jpg 20250530_112808.jpg 20250530_112814.jpg 20250530_112638.jpg 20250530_112635.jpg

• Like
Reaksjoner: Pluto
Får ganske fine tester ser jeg:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.

• Like
Reaksjoner: Pluto
Med referanse til innlegget mitt fra besøket hos Bauhaus for å se på Mammotion modellene de selger...
Da har jeg tatt steget inn i en ny tidsalder og bestilt meg en Mammotion Luba 2 AWD 5000X-
- Mammotion sine nettsider.
- Berema sine nettsider.
- Mammotion Norge sine Facebooksider.

Forventet levering i løpet av juli måned, så da er det bare å hente ut siste gnist fra den gamle fossildrevne Honda-klipperen :cool:

Jeg har ca. 1000m2 med gressplen her jeg bor nå, men behovet øker til 2000-2500m2 når det nye huset står ferdig.
Ettersom de to tomtene er i "kjøreavtand" er det stor sannsynlighet for at roboten må lære seg å klippe begge gressplener.

Uansett orker jeg ikke tanken på å kjøpe en robotklipper som sliter med å gjøre jobben.
5000x modellen har også noen kjekke funksjoner som ikke finnes på 3000x og 1500x.

Lover å lage en egen tråd her på forumet når roboten ankommer og dele erfaringer og synspunkter. (y)

Gleder meg til å se den lille go-carten frese rundt på plenen. 🏎️💨
Jeg synes den er ganske kul! :alien:

Skjermbilde 2025-06-07 165632.jpg