Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Kaptein
21 Feb 2025
223
100
Hei.

I vinter var jeg oppe på kaldloftet og oppdaget en dam på gulvet.
Tørket opp dette og satt under en bøtte for å ta eventuelle drypp. Igenting oberservert.
Hatt to fagfolk for å se på det.

Person1: (takstmann fra forsikring) Mente det måtte være en lekkasje
Person2: (Gratis taksjekk fra Montér) mente det kunne være kondens fra røret, han mente slike rør skulle isoleres. Hans tips var å vente til det ble sommer og se om det kom vann under regn, eller generelt.
Ingen av de var oppå taket og så, bare fra undersiden.

Så nå har det vært varmt og godt her i Kristiansand lenge, og jeg har nylig observert under et regnskyll, ser det kommer dråper fra et større rør som det mindre grår inn i.

La meg vise litt bilder.

Her er hele røret:
79fe9f71-0017-4fbb-a53c-5de369926c16.jpg

Her er en dråpe under regn:
4c188a6d-c579-486a-8097-bfbcad618463.jpg

oversiktsbilde:

1ca8a88f-c818-41aa-8446-e87a1cc0338f.jpg

Bilde på utsiden:
ca6744a1-7c77-4fb1-acc5-57a3433e98a4.jpg

På utsiden ser dere to grå "piper", en tykk og en tynn. Den pipa dette gjelder er den tynne.
Lenger nede på taket er en sort pipe som går til baderomsvifte oppe.

Begge de to grå pipene går tilsynelatende igjennom overetasjen og ned mot etasjen under.
Tilsynelatende matcher dem med en avtrekksvifte på et bad der, men det er to piper, så hvilken av disse som går hit, og hvilken som eventuelt er noe annet (hva enn det kan være) vet jeg ikke.,

Spørsmål:

1. Ut ifra hvordan rørene ser ut, noen formening om hvilken som er til avtrekk baderom nede? og hva den andre potensielt kan være?
  2. Hva er trolig "feilen"? Er det noe jeg kan fikse selv eller burde jeg hyre inn noen? Om Jeg skal leie inn noen, hva er riktig fagmann?
  3. Skal røret/rørene være isolert på kaldloft?

• Like
Reaksjoner: Micro
Ut ifra hvordan rørene ser ut, noen formening om hvilken som er til avtrekk baderom nede? og hva den andre potensielt kan være?
Jeg forsøker meg på følgende:
Den tynne pipen er lufting av avløp over tak.
Den tykke grå pipen er lufting av baderom nede.

Jeg prøver meg på en teori til:
Det er lufting av avløp som "treffer" stålpipen over tak og det kondenserer på stålet over tak.
Kondensen drypper ned og siden det (sett ovenifra) er et tykkt rør som går utenpå et tynt rør, så drypper det utenfor.
Det burde vært et tynt rør ovenifra som gikk ned i et tykkere rør. Da ville kondensen rent på innsiden av røret og ned i avløp.

Jeg ville demontert rørene, koplet meg på det grå bendet, og sørget for at røret fra takhatten går nedi røret.

• Like
Reaksjoner: Micro
Etter mine mål er øvre rør 87mm i diameter utvendig og de nedre rørene 75mm.
Hvor får jeg tak i noe som passer over dette øverste? Megaflis hadde ikke, men kan prøve noe mer rør-butikker etter jobb.
Kan ikke være for tykt da det ikke er så mye kant å gå på.

• Like
Reaksjoner: Eplet
Fant en ok dimensjon jeg kjøpte, men dessverre umulig å bruke her.

Har fjernet trevirket rundt og sett mer og røret er kliss inntil treet, og røret er avsluttet midt i planka..
Ser ut som røret kanskje er sveiset til en slags plate på taket? Mao ikke mulig å dra ned røret noe lenger.

Hva nå tro?

PS: Svak kloakk lukt av rørene, så tipper det lufter avløp.

e6b55cf0-8c0b-4e8a-86f8-9020d1210904.jpg
0d38bd59-59a4-49f2-9a4a-bd1ff5ee1506.jpg
b16d0356-43c2-4a4f-80f2-01950e76e4f0.jpg

Det er ikke noe "vanntrykk" i dette røret, så det holder nok i massevis å få dette "tett nok", slik at kondens renner tilbake ned i avløpet.
Tec7 vil gjøre jobben her.
Smør Tec7 inn i stussen oppover, smør inn røret som går nedover.
Trykk det sammen og klin på med ekstra Tec7 til det blir tett.

Denne løsningen med tape holder kun så lenge klisteret på tapen har feste i veggen på det som går over taket.
Jeg hadde valgt Tec7 hver eneste dag i uken fremfor denne tapen

Denne løsningen med tape holder kun så lenge klisteret på tapen har feste i veggen på det som går over taket.
Jeg hadde valgt Tec7 hver eneste dag i uken fremfor denne tapen
Ja, holdt ikke første regnskyll:p
Prøve silikon kanskje?
1000017614.jpg

Det må jo være noe annet enn kondens siden det oppstår når det regner. Er nok en lekkasje i hatten/kragen.

• Like
Reaksjoner: Zalo
Det må jo være noe annet enn kondens siden det oppstår når det regner. Er nok en lekkasje i hatten/kragen.
Støtter dette. Kondens på slike rør oppstår i all hovedsak når det er kaldt ute og varmt inne. Oppstår det lekkasje ved regnskyll er det mest trolig noe med hatten. Jeg ville først og fremst fått en blikkenslager til å se på det og bytte alt i metall der. Men alternativt så har jeg selv hatt hell med å bruke tettemasse på en lignende lekkasje på pipegjennomføring i en utestue. Her er det trolig korrosjon eller sprekk i en knekk eller bøy i hatten eller krave. Jeg brukte fiberarmert og uv-resistent tettemasse av bitumen. Slik: https://www.obsbygg.no/maling/lim-fug-og-sparkel/2707557?v=ObsBygg-5414195015520

• Like
Reaksjoner: Zalo
Av bildet ser det ut til at du har fin tilgang til pipene fra taket og at det er tradisjonelt beslag som erstatter en hel takstein.
Veldig kurant å løsne stein rundt og se hvor det lekker inn.
Det må enten være kondens eller regnvann som kommer inn og dette løses kun ved å demontere pipe og se hvor vannet renner.
Før du demopnterer: Kjøp inn 2 tuber med god tettemasse for tak, type Tec7 Roof 2.0 som holder seg fleksibel i minimum 20 år.

Av bildet ser det ut til at du har fin tilgang til pipene fra taket og at det er tradisjonelt beslag som erstatter en hel takstein.
Veldig kurant å løsne stein rundt og se hvor det lekker inn.

Veldig enig i denne.
Du kommer nok ikke unna å ta en tur på taket og demontere noen takstein rundt pipehatten.
Det er en veldig kurant jobb.
Først da vil du se hvor problemet er - alternativt finner du ikke noe problem, og da er du tilbake til kondens-teorien.

Uansett, det første jeg ville gjort er å tette innenifra med fugemasse/lim av type Tec7.

Takk, da prøver jeg det. tror dere "Pattex Montagelim No More Nails" gjør jobben? Har npen patroner liggende.
Ellers. Dette med å gå på tak, hvordan fikser jeg det uten å ødelegge takstein? Finnes det noen veiledning?

Utbedret ved å fuge siden sist (i sommer)
Tok en titt i dag.
Vannoppsamler ca halvfull, men fukt i hak og godt ut på siden.
Åpenbart vått bed berøring.
Noe sort som går av på fingrene og noe hvitt (sopp?)

1000021921.jpg1000021919.jpg1000021920.jpg1000021917.jpg

• Wow
Reaksjoner: Ola
Ja det korrekte svaret var ett av de første du fikk: Du måtte hatt større rør underfra, som bet over det som kommer ovenfra. Det er fuktighet fra avløpet ditt når du dusjer osv som samler seg i denne utluftingen, meningen er at det skal renne ned igjen i avløpet ditt her, men finner altså veien ut siden dette er feil installert. Var likt i mitt 70-tallshus også.

Ser du skrev du slet med dimensjonen, men du kunne enkelt brukt et 75 til 110 overgang, hvor 110 biten griper over den 83 mm(?) som er fra takhatten, og forseglet med dampsperretape hvis du gjorde det på den måten, siden alt vann ville rent nedover i røret, og tapen kun var for å gjøre det lufttett. Du har gjort det omvendt virker det som, som sørger for at vann fortsatt renner på utsiden av røret, i stedet for innsiden av røret.

Nå ser det ut som vannet forsøker å renne ned på utsiden av røret, stanses av tapen din, skviser seg oppover, og treffer etter hvert treverket ditt. Dette treverket var vel allerede råttent og fullt av sopp da du startet for halvt år siden, sikkert greit å tenke på å bytte dette ut snart.

En midlertidig fiks å teste ut er hva som er nevnt tidligere, eventuellt også ta hullsag og sage litt større hull i treverket der røret kommer ned, slik at du kommer til bedre med overgangen.

Men ærlig talt, det treverket bør byttes, så jeg tror ikke jeg ville tenkt på noe annet enn å få inn taktekker til å fikse opp i dette. Bruk maske når du er i nærheten av dette...

Sist redigert:
Da tenker jeg at jeg prøver få tak i en taktekker så fort helligdagene er over.

Noen som vet om behjelpelig og seriøst firma i Kristiansand?

Et lite innspill.
Treverket ser fint ut. Fuktskadet og misfarget, men det ser ikke råttent ut.
Soppsporer (ulike typer) drepes ved å spraye/tilføre eddik, natron eller klorin.
Selv har jeg dusjet på med klorin ved flere tilfeller.
Så rette den fysiske feilen/mangelen.
Spraye godt med klorin når du åpner opp konstruksjonen og komemr til under utbedring/montering.

Det ser ut til at du har ganske "ny" type takstein, men en veldig gammen luftehatt.
Jeg ville ha kjøpt en moderne luftehatt som er tilpasset taksteinen.
Så montert ny luftehatt og så koblet den til på loftet med en rør som går utenpå stussen fra de nye pipehatten.
Det er veldig lett å montere ny type pipehatt som hører til den type takstein du har.

Bare et innspill, hvis du skulle falle for fristelsen og forsøke reparere DIY.

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
Takk så mye for innspill.
Jeg liker ofte å spare noen kroner, og prøve selv, men med har ganske nylig fått barn og kjenner jeg ikke har tid til å bruke time på time på noe som kanskje eller kanskje ikke fungerer akkurat nå.

Er "taktekker" riktig yrkesgruppe å kontakte?

Hei @Flemming
Legging av takstein etc. utføres svært ofte av en lokal byggmester.
Satt på spissen:
  1. Byggmester setter opp hus og legger taket.
  2. Blikkenslager monterer takhatter.
  3. Rørlegger kopler lufting av avløp til takhatt
  4. Ventilasjonsmontør kopler avkast til takhatt
Jeg ville kontaktet en byggmester.
Når byggmester har montert ny takhatt med en rørstuss ned på loft er det en smal sak for deg å handle rørdeler på Megaflis el. og få kondensen til å renne på innsiden av røret.

vært i kontakt med en byggmester jeg har god erfaring med fra før
Smart(!) å søke bistand hos en fagmann du har god erfaring med. Det er alltid en god start! 👍

Gleder oss til å se bilde av løsningen. Vi har jo fulgt utfordringen din på loftet en stund, så gøy å se en løsning.