- 21 Feb 2025
- 103
- 36
Hei.
I vinter var jeg oppe på kaldloftet og oppdaget en dam på gulvet.
Tørket opp dette og satt under en bøtte for å ta eventuelle drypp. Igenting oberservert.
Hatt to fagfolk for å se på det.
Person1: (takstmann fra forsikring) Mente det måtte være en lekkasje
Person2: (Gratis taksjekk fra Montér) mente det kunne være kondens fra røret, han mente slike rør skulle isoleres. Hans tips var å vente til det ble sommer og se om det kom vann under regn, eller generelt.
Ingen av de var oppå taket og så, bare fra undersiden.
Så nå har det vært varmt og godt her i Kristiansand lenge, og jeg har nylig observert under et regnskyll, ser det kommer dråper fra et større rør som det mindre grår inn i.
La meg vise litt bilder.
Her er hele røret:

Her er en dråpe under regn:

oversiktsbilde:

Bilde på utsiden:

På utsiden ser dere to grå "piper", en tykk og en tynn. Den pipa dette gjelder er den tynne.
Lenger nede på taket er en sort pipe som går til baderomsvifte oppe.
Begge de to grå pipene går tilsynelatende igjennom overetasjen og ned mot etasjen under.
Tilsynelatende matcher dem med en avtrekksvifte på et bad der, men det er to piper, så hvilken av disse som går hit, og hvilken som eventuelt er noe annet (hva enn det kan være) vet jeg ikke.,
Spørsmål:
I vinter var jeg oppe på kaldloftet og oppdaget en dam på gulvet.
Tørket opp dette og satt under en bøtte for å ta eventuelle drypp. Igenting oberservert.
Hatt to fagfolk for å se på det.
Person1: (takstmann fra forsikring) Mente det måtte være en lekkasje
Person2: (Gratis taksjekk fra Montér) mente det kunne være kondens fra røret, han mente slike rør skulle isoleres. Hans tips var å vente til det ble sommer og se om det kom vann under regn, eller generelt.
Ingen av de var oppå taket og så, bare fra undersiden.
Så nå har det vært varmt og godt her i Kristiansand lenge, og jeg har nylig observert under et regnskyll, ser det kommer dråper fra et større rør som det mindre grår inn i.
La meg vise litt bilder.
Her er hele røret:

Her er en dråpe under regn:

oversiktsbilde:

Bilde på utsiden:

På utsiden ser dere to grå "piper", en tykk og en tynn. Den pipa dette gjelder er den tynne.
Lenger nede på taket er en sort pipe som går til baderomsvifte oppe.
Begge de to grå pipene går tilsynelatende igjennom overetasjen og ned mot etasjen under.
Tilsynelatende matcher dem med en avtrekksvifte på et bad der, men det er to piper, så hvilken av disse som går hit, og hvilken som eventuelt er noe annet (hva enn det kan være) vet jeg ikke.,
Spørsmål:
- Ut ifra hvordan rørene ser ut, noen formening om hvilken som er til avtrekk baderom nede? og hva den andre potensielt kan være?
- Hva er trolig "feilen"? Er det noe jeg kan fikse selv eller burde jeg hyre inn noen? Om Jeg skal leie inn noen, hva er riktig fagmann?
- Skal røret/rørene være isolert på kaldloft?