Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Løytnant
21 Feb 2025
90
26
Har kjøpt inn gulvlist i klassisk hvit av denne typen til stua.

1746351883883.png

Ønsker å montere så pent som mulig og lurer på fremgangsmåte.
Blir noen innerhjørner og det blir noen ytterhjørner.

Kutting:
Hva er beste metode for å kutte disse? Spesielt på innerhjørner ser jeg noen bruker 45° kutt begge sider, mens andre tar den ene helt inntil veggen og skjærer ut sporet i liste nr2.
Og på ytterhjørne? Hvordan slippe å få en stygg spiss?
Ser for meg det må noe filler til og flekking, for å få ting 100% strøkent er vel så og si umulig med hvite lister.
Men vil ha det så pent som mulig da.
Lurer også på der man må skjøte lister (vegg på 8 meter f.eks), 90° eller 45°+135°?

Til kutting har jeg Kapp og gjærsag, multikutter og dremmel av relevante verktøy.

Festing:
Det er ikke over alt jeg kan feste med spiker/skruer i fravær av bunnsvill (avrettet gulv etter gipsing).
Er det noen grei måte å "lime", men at det likevel er mulig å få av uten å ødelegge veggen senere?
Hørt noe om at det går ann å skru lister fremfor spiker, hva tenker dere om det?

Spiker og dor vs spikerpistol?
Har ikke spikerpistol, burde jeg låne meg en? Dykkert er vel rett begrep.

Gir deg her noen ulike metoder til hvordan du kan utføre kutting av hjørner.

Innerhjørner:
Metode 1:
45° gjæring (begge sider)
Brukes ofte, men krever nøyaktighet i veggvinkelen (må være 90°). Ulempen er at små feil synes lett, og sprekken kan åpne seg over tid.

Metode 2:
Skjæret hjørne (koping)
Dette gir klart best resultat og brukes av proffer.

Du fester én list rett inn mot hjørnet (ingen vinkel).
Den andre listen kuttes i 45° med kapp- og gjærsag.
Bruk Dremel eller multikutter til å følge profilkanten og "grave ut" baksiden, slik at den matcher den første listen nøyaktig.

Resultatet blir sømløst og ingen åpne skjøter over tid.

Ytterhjørner:
Bruk 45° gjæring på begge sider.
Sørg for perfekte kapp og mitt tips er alltid å teste tilpasning før montering. Hvis hjørnet ikke er nøyaktig 90°, justerer du vinkelen litt.

Tips for å unngå stygg spisser, kan være å bruke lett avrunding på spissen med sandpapir.

Fyll evt. mikrosprekker med akryl-fugemasse, la tørke og mal over.

Skjøting av lange lister:
Bruk 45° kutt (skrå skjøt), også kalt "overlappsskjøt" her i Bergen.
Gir bedre skjuling av skjøten og minsker faren for sprekk. Pass på at skjøten ikke havner rett foran et hjørne, og plasser den midt på vegg om mulig.

Anbefaler deg å bruke spikerpistol med dykkert. Det er raskt og pent. Lån en hvis du kan, det gjør jobben mye enklere.

• Like
Reaksjoner: 2Takt