- 21 Feb 2025
- 90
- 26
Har kjøpt inn gulvlist i klassisk hvit av denne typen til stua.

Ønsker å montere så pent som mulig og lurer på fremgangsmåte.
Blir noen innerhjørner og det blir noen ytterhjørner.
Kutting:
Hva er beste metode for å kutte disse? Spesielt på innerhjørner ser jeg noen bruker 45° kutt begge sider, mens andre tar den ene helt inntil veggen og skjærer ut sporet i liste nr2.
Og på ytterhjørne? Hvordan slippe å få en stygg spiss?
Ser for meg det må noe filler til og flekking, for å få ting 100% strøkent er vel så og si umulig med hvite lister.
Men vil ha det så pent som mulig da.
Lurer også på der man må skjøte lister (vegg på 8 meter f.eks), 90° eller 45°+135°?
Til kutting har jeg Kapp og gjærsag, multikutter og dremmel av relevante verktøy.
Festing:
Det er ikke over alt jeg kan feste med spiker/skruer i fravær av bunnsvill (avrettet gulv etter gipsing).
Er det noen grei måte å "lime", men at det likevel er mulig å få av uten å ødelegge veggen senere?
Hørt noe om at det går ann å skru lister fremfor spiker, hva tenker dere om det?
Spiker og dor vs spikerpistol?
Har ikke spikerpistol, burde jeg låne meg en? Dykkert er vel rett begrep.

Ønsker å montere så pent som mulig og lurer på fremgangsmåte.
Blir noen innerhjørner og det blir noen ytterhjørner.
Kutting:
Hva er beste metode for å kutte disse? Spesielt på innerhjørner ser jeg noen bruker 45° kutt begge sider, mens andre tar den ene helt inntil veggen og skjærer ut sporet i liste nr2.
Og på ytterhjørne? Hvordan slippe å få en stygg spiss?
Ser for meg det må noe filler til og flekking, for å få ting 100% strøkent er vel så og si umulig med hvite lister.
Men vil ha det så pent som mulig da.
Lurer også på der man må skjøte lister (vegg på 8 meter f.eks), 90° eller 45°+135°?
Til kutting har jeg Kapp og gjærsag, multikutter og dremmel av relevante verktøy.
Festing:
Det er ikke over alt jeg kan feste med spiker/skruer i fravær av bunnsvill (avrettet gulv etter gipsing).
Er det noen grei måte å "lime", men at det likevel er mulig å få av uten å ødelegge veggen senere?
Hørt noe om at det går ann å skru lister fremfor spiker, hva tenker dere om det?
Spiker og dor vs spikerpistol?
Har ikke spikerpistol, burde jeg låne meg en? Dykkert er vel rett begrep.