Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Tynset

Sersjant
10 Mar 2025
10
0
Hei!
Er det noen som vet om det er mulig å bygge ny enebolig i 2025 med kun passiv ventilasjon?
Eller stilles det krav til mekanisk balansert ventilasjon i nybygget enebolig?

Etter hva jeg forstår koster selve aggregatet nesten 100.000 og med røropplegget ferdig montert snakker vi helt sikkert 150.000 kroner.

Som dere sikkert forstår er vi på jakt etter å knipe inn på byggekostnader.
Er dette med mekanisk balansert ventilasjon noe vi bør eller kan vurdere å droppe?

Skjermbilde 2025-05-09 222235.jpg

Kravene til luftkvalitet finner du i TEK §13. I praksis vil det være veldig vanskelig å tilfredsstille kravene til luft og energi med noe annet enn balansert ventilasjon med varmegjenvinning, det er ikke sikkert det er umulig - men tviler på om det vil bli noe særlig rimeligere om man får det til i det hele tatt.

Delene til et ventilasjonssystem koster mer 50' med rør og aggregat enn 150' forresten, sjekk feks makitech eller andre som selger for "gjør det selv".

• Like
Reaksjoner: Tynset
Kjedelig å lese at staten har utarbeidet TEK slik at vanlige folk snart ikke har råd til å bygge ny bolig!

Betryggende å lese at det finnes noe rimeligere alternativer enn det vi har fryktet.

Vi har fått 3 stk tilbud og alle tilbyr Systemair Save VTR 700R og det koster 82.500,- + mva.
På toppen av dette prosjektering av anlegg/rør. montering etc.

"SAVE VTR 700 passer for boliger med ventilert areal opp til ca. 550 m2."

Svær bolig dere har, modelen rett under koster halvparten av prisen:

"SAVE VTR 500 passer for boliger med ventilert areal inntil ca. 400 m2."

Sist redigert:
Vil tro reduksjon av areal er beste måten å spare 150' på ja, om man er på over 400m2 nå.

Samtidig så ville jeg ikke underdimensjonert ventilasjon. Vi har VTR500 på ca 300m2 og den er i alle fall ikke for stor...

Har SAVE VTR 700 i bolig på 240m2.
Samtlige jeg snakket med anbefalte denne størrelsen til mitt hus.

Tror IKKE man skal legge seg på å kun oppnå minstekrav til utskiftning av luft med anlegget på maks styrke.

Hos meg når jeg lett minstekravet med anlegget på halv fart.

På sommeren, spesielt på varme sommerdager, kjører jeg full pupp. Deilig når innsuget er på skyggesiden på kjellernivå. Kald luft inn i store mengder.

Vi endte til slutt opp med et VSR300 i tillegg til vårt VTR500 ja - det er jo også en mulighet særlig om man skal ha utleiedel eller arealer som ikke trenger å ventileres hele tiden.

Da kan en nok lett oppgradere aggretat på et senere tidspunkt hvis en merker behovet for det, tenker jeg.

Interessant å lese at en her bruker full hastighet for nedkjøling på sommer, regner med en del andre nok har varmepumpe satt til nedkjøling, så hvis trådstarter allerede har varmepumpe på plass i huset, trenger en kanskje ikke så stort aggregat.

Da kan en nok lett oppgradere aggretat på et senere tidspunkt hvis en merker behovet for det, tenker jeg.
Nopes - det er ikke nødvendigvis enkelt og ganske dyrt siden man må kaste ut det gamle aggregatet og sette inn et nytt. Med litt flaks så er dimensjoner slik at rørføringen kan gjenbrukes uten så mye endringer. Man må i alle fall ta høyde for dette med rørføring og dimensjonere for høyere volum, særlig på rør inn/ut samt hovedføringene som ofte er dimensjonert etter aggregatet.

Det, samt begrensninger i øvrig rørføring, gjorde at vi heller gikk for et ekstra aggregat da vi ønsket ventilasjon på loftet. Det nye VSR300 dekker da loftet samt soverommene, mens VTR500 håndterer resten ergo ca 250m2.

Som dere sikkert forstår er vi på jakt etter å knipe inn på byggekostnader.
Er dette med mekanisk balansert ventilasjon noe vi bør eller kan vurdere å droppe?

Dette er sikker "verdens teiteste svar" å gi en som ønsker å finne områder å knipe inn på husbyggerbudsjettet, men likevel...

Jeg ville strukket meg laangt for å få balansert ventilasjon i et nytt hus i 2025. Svært langt. Om nødvendig hadde jeg fått noen med fagkunnskap til å prosjektere anlegget og tatt monteringsjobben selv. Med gode tegninger tilpasset ditt hus er selve monteringsjobben litt tidkrevende, men det er som å bygge med Legobrikker. Det blir noen timer med kapping, skruing og teiping av kanalrør, men det mener jeg det er verdt.

Etter å ha bodd i et hus med balansert ventilasjon i 16 år vil jeg gå så langt som å si at det å kjøpe et "brukt" hus uten balansert ventilasjon er helt uaktuelt. Da måtte det i så fall være et rivningsobjekt og med tanke om å bygge helt nytt. Å komme inn i et hus med passiv ventilasjon er for meg ensbetydende med å gjenoppleve barndommen og komme inn i huset til besteforelder og kjenne på lukten av innestengt luft med eim av kokekaffe, middag, grønnsåpe, stekeos, klesvask, gammel svettelukt, osv osv.

Vi har et Systemair VR 700 DCV i et hus med totalt 220m2 ventilert areal.
Dette var det vi ble anbefalt av Boligpartner og Systemair når vi bygget huset.

Tilsvarende aggregat i dag fra samme produsent heter Systemair Save VTR 700.
Etter hva jeg forstår leverer VR700 DCV og Save VTR 700 lik luftmengde:
  • 700 m3/time
  • 700.000 liter/time
  • 11.667 liter/minutt
  • 195 liter/sekund
På sommeren, spesielt på varme sommerdager, kjører jeg full pupp. Deilig når innsuget er på skyggesiden på kjellernivå. Kald luft inn i store mengder.

I likhet med @Chris har vi innsug på kjellernivå og på et sted hvor det er skygge hele kvelden.
På sommeren kjører vi maks på ventilasjonen og når man ligger i sengen kan man kjenne at det blåser (kjølig) frisk luft i nesehårene 🤭
Vi har valgt å ikke bruke energi på å kjøle ned huset de få nettene det er tropenetter i Norge.

Nå som vi holder på å planlegge nytt hus som er litt større (273m2 + 185 m2 kjeller = 458m2 ventilert areal) vil vi med sikkerhet gå for 2 aggregater.
Ett som ventilerer hele kjelleren (185m2) og ett som tar resten av huset (273m2).
Mest sannsynlig blir det to identiske aggregater (Save VTR700). Da blir det greiere logistikk på filterbytte med kun ett type filter å forholde seg til og så kan vi kjøre begge aggregater på redusert kapasitet store deler av året. I tillegg vil det bli fint å kunne kjøre 1 og 2. etg på full spiker om sommeren og kjelleren på 20% hastighet stort sett hele året.

@Tynset, du spør om dette med med å spare inn kostnader, så jeg har noen tips som jeg selv har erfart:
  • Monter balansert ventilasjon som egeninnsats.
  • Dropp sentralstøvsuger (aldri i bruk hos oss) og kjør batteridrevet trådløs støvsuger i stedet, eller robotstøvsuger.
  • Legg opp datapunkter som egeninnsats
  • Hvis du er litt handy; få rørlegger til å fikse alle rør etc. men ta oppbygging av bad, membran, flislegging osv helt på egenhånd - det er HELT lovlig og helt uproblematisk med tanke på forsikring etc. Her kan du spare alt fra 100-600.000 på to bad.
  • Hvis du skal ta noen "kjipe billige valg" så velg noen områder hvor det er enkelt å oppgradere senere (hvis lommeboken plutselig tillater det), f.eks. kjøkkeninnredning, parkett på gulv osv er svært enkelt å rive ut og oppgradere senere.
  • Gjør klart til vannbåren varme, legg alle rør og blinde alle rør i samleskap, men utsett energibrønn, bergvarmepumpe, termostater, styring etc. Hvis du legger alle rør klart er det en smal sak å kjøre dette i gang om 5-10 år. Sørg bare for å alliere deg med en god rørlegger som forstår hva du forsøker oppnå; spare penger i byggefasen. Du må også huske å legge trekkerør diverse steder, men det hjelper rørlegger deg med; f.eks. utenifra til teknisk rom for 2x40mm kollektorslanger til energibrønn osv.
Lykke til med byggeprosess og byggebudsjett - det er litt slitsomt, ganske gøy og fryktelig lærerikt!
❤️

• Like
Reaksjoner: Chris
Er det noen som vet om det er mulig å bygge ny enebolig i 2025 med kun passiv ventilasjon?
Eller stilles det krav til mekanisk balansert ventilasjon i nybygget enebolig?

Bolig > 30 m2 utløser krav til utskifting av luft som i praksis innebærer mekanisk ventilasjon.
Dette slipper du med andre ord ikke unna.
Og tro meg på mitt ord: Et moderne (tett/dampsperre mm.) hus med SVAK/DÅRLIG mekanisk ventilasjon ønsker du virkelig ikke.

Hørte på den nye Glava podcasten i går, der påsto han at man kunne få et helt balansert ventilasjonsanlegg til ikke mer enn 100k

kjapt søk på finn finner komplette pakker til under 100k, alt etter størrelse på bolig.

At noen har en preferanse med ekstrem overdimensjonering er jo fint, men da aksepterer man jo den ekstra prisen vil jeg tro uten å tenke seg om.