Som dere sikkert forstår er vi på jakt etter å knipe inn på byggekostnader.
Er dette med mekanisk balansert ventilasjon noe vi bør eller kan vurdere å droppe?
Dette er sikker "verdens teiteste svar" å gi en som ønsker å finne områder å knipe inn på husbyggerbudsjettet, men likevel...
Jeg ville strukket meg laangt for å få balansert ventilasjon i et nytt hus i 2025. Svært langt. Om nødvendig hadde jeg fått noen med fagkunnskap til å prosjektere anlegget og tatt monteringsjobben selv. Med gode tegninger tilpasset ditt hus er selve monteringsjobben litt tidkrevende, men det er som å bygge med Legobrikker. Det blir noen timer med kapping, skruing og teiping av kanalrør, men det mener jeg det er verdt.
Etter å ha
bodd i et hus med balansert ventilasjon i 16 år vil jeg gå så langt som å si at det å kjøpe et "brukt" hus uten balansert ventilasjon er helt uaktuelt. Da måtte det i så fall være et rivningsobjekt og med tanke om å bygge helt nytt. Å komme inn i et hus med passiv ventilasjon er for meg ensbetydende med å gjenoppleve barndommen og komme inn i huset til besteforelder og kjenne på lukten av innestengt luft med eim av kokekaffe, middag, grønnsåpe, stekeos, klesvask, gammel svettelukt, osv osv.
Vi har et Systemair VR 700 DCV i et hus med totalt 220m2 ventilert areal.
Dette var det vi ble anbefalt av
Boligpartner og
Systemair når vi bygget huset.
Tilsvarende aggregat i dag fra samme produsent heter
Systemair Save VTR 700.
Etter hva jeg forstår leverer VR700 DCV og Save VTR 700 lik luftmengde:
- 700 m3/time
- 700.000 liter/time
- 11.667 liter/minutt
- 195 liter/sekund
På sommeren, spesielt på varme sommerdager, kjører jeg full pupp. Deilig når innsuget er på skyggesiden på kjellernivå. Kald luft inn i store mengder.
I likhet med
@Chris har vi innsug på kjellernivå og på et sted hvor det er skygge hele kvelden.
På sommeren kjører vi maks på ventilasjonen og når man ligger i sengen kan man kjenne at det blåser (kjølig) frisk luft i nesehårene

Vi har valgt å ikke bruke energi på å kjøle ned huset de få nettene det er tropenetter i Norge.
Nå som vi holder på å planlegge nytt hus som er litt større (273m2 + 185 m2 kjeller = 458m2 ventilert areal) vil vi med sikkerhet gå for 2 aggregater.
Ett som ventilerer hele kjelleren (185m2) og ett som tar resten av huset (273m2).
Mest sannsynlig blir det to identiske aggregater (Save VTR700). Da blir det greiere logistikk på filterbytte med kun ett type filter å forholde seg til og så kan vi kjøre begge aggregater på redusert kapasitet store deler av året. I tillegg vil det bli fint å kunne kjøre 1 og 2. etg på full spiker om sommeren og kjelleren på 20% hastighet stort sett hele året.
@Tynset, du spør om dette med med å spare inn kostnader, så jeg har noen tips som jeg selv har erfart:
- Monter balansert ventilasjon som egeninnsats.
- Dropp sentralstøvsuger (aldri i bruk hos oss) og kjør batteridrevet trådløs støvsuger i stedet, eller robotstøvsuger.
- Legg opp datapunkter som egeninnsats
- Hvis du er litt handy; få rørlegger til å fikse alle rør etc. men ta oppbygging av bad, membran, flislegging osv helt på egenhånd - det er HELT lovlig og helt uproblematisk med tanke på forsikring etc. Her kan du spare alt fra 100-600.000 på to bad.
- Hvis du skal ta noen "kjipe billige valg" så velg noen områder hvor det er enkelt å oppgradere senere (hvis lommeboken plutselig tillater det), f.eks. kjøkkeninnredning, parkett på gulv osv er svært enkelt å rive ut og oppgradere senere.
- Gjør klart til vannbåren varme, legg alle rør og blinde alle rør i samleskap, men utsett energibrønn, bergvarmepumpe, termostater, styring etc. Hvis du legger alle rør klart er det en smal sak å kjøre dette i gang om 5-10 år. Sørg bare for å alliere deg med en god rørlegger som forstår hva du forsøker oppnå; spare penger i byggefasen. Du må også huske å legge trekkerør diverse steder, men det hjelper rørlegger deg med; f.eks. utenifra til teknisk rom for 2x40mm kollektorslanger til energibrønn osv.
Lykke til med byggeprosess og byggebudsjett - det er litt slitsomt, ganske gøy og fryktelig lærerikt!