Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Gerhards

Sersjant
23 Feb 2025
17
6
Hei!
Jeg fant dette forumet når jeg søkte på diverse ord knyttet til Ubiquiti-økosystemet på Google.
Da kom denne tråden opp: Overvåkningskamera - Kameraovervåkning i ny enebolig

Vi skal snart i gang med å bygge ny enebolig og jeg liker tanken på å samle mange systemer i en teknisk løsning.
For meg fremstår en komplett Ubiquiti installasjon som en veldig fin ting i vårt nye hus.
Hvordan ser en slik installasjon ut og hvilke komponenter inngår?

Jeg planlegger et teknisk rom i kjeller hvor fiber kommer inn og alle nettverkskabler og nettverksuttak termineres.
Alle andre tekniske installasjoner vil også befinne seg i samme rom; ventilasjonsaggregat, energibrønn, sentralstøvsuger, sikringskap osv.

Noen som har en litt røff Ubiquiti installasjon i sitt hus, gjerne i kombinasjon med smarthusfunksjonalitet?

Skjermbilde 2025-06-08 215729.jpg Skjermbilde 2025-06-08 215715.jpg Skjermbilde 2025-06-08 215702.jpg Skjermbilde 2025-06-08 215644.jpg

Jeg er vel litt i samme situasjon som deg @Gerhards:
  1. Digger Ubiquiti
  2. Skal snart bygge nytt hus
  3. Har en del erfaring med Ubiquiti-produkter
Deler meg glede planene jeg har for vårt nye hus, men det får jeg ta en annen dag.
Nå holder jeg på å sovne over tastaturet her jeg sitter 🤭

Åh, følger denne tråden med stor interesse.

Ubiquiti vs Cisco er litt som Apple vs. Nokia 3210 (for ikke å såre Android fanbois og fangals). 🙈🤣

Som Unifi konsoll kjører jeg en ganske enkel sort.
- UCK-G2-PLUS - CloudKey+
og denne har jeg montert i en
- CKG2-RM - CloudKey Rack Mount
da blir det pent og ryddig i teknisk rom.

Backup på Internetttilknytning kjører jeg via 4G og:
- U-LTE - LTE Backup
Savner bare at den snart kommer i 5G versjon

Alt starter med en god brannmur/Gateway.
- UXG-Pro - Gateway Pro
eller
- UXG-ENTERPRICE - Gateway Enterprice

FSP28 fra gateway til hovedswitch:
- USW-Pro-XG-48-PoE (1080W) - Pro XG 48 PoE
Da har du mest sannsynlig plenty med PoE-budsjett tilgjengelig og rikelig med porter.

Jeg kabler Cat.7 slik at det er klart til 10G ethernet ut til wifi aksesspunkter
- U7-Pro-XGS-B - U7 Pro XGS
eller budsjett varianten
- U7-LR - U7 Long-Range
eller
- U6-LR - U6 Long-Range

Overvåkningskameraer på alle husets hjørner, og på garasje/uthus pekende tilbake mot huset er topp!
Mitt førstevalg er:
UVC-AI-Pro - AI Pro
men, hvis det blir litt for dyrt så kjører jeg gjerne:
- UVC-G5-Bullet - G5 Bullet
eller
- UVC-G5-Flex - G5 Flex

Alle bilder og video liker jeg å lagre helt lokalt uten innblanding fra NSA og Kinersere på snokejakt:
- UNVR-Pro - Network Video Recorder Pro
Med 7 stk 20TB disker i denne så lagrer du alle videoer i 365 dager uten problem.
Deilig å kunne rulle tilbake i historien hvis du lurer på hva som skjedde for lenge siden.

Ved inngangsdøren blir det en slik:
- UA-G3-Pro-W - G3 Reader Pro
Koplet til en :
- EAH-8 - Enterprise Access Hub
noen slike:
- UA-Lock-Electric - Electric Lock
og ungene utstyres med en slik:
- UA-Pocket - Pocket Keyfob

Fikk tak i en slik (før den bel utsolgt) og holder på å teste den nå
- AI-Key - AI Key
Denne gjør alle bilder og videomateriale søkbart - helt rått!!!

For å jage uvedkommende:
UP-AI-Horn-Speaker-W - AI Horn Speaker

Kommer også til å teste SuperLink når den kommer:
- UP-SuperLink - SuperLink
og kople på diverse sensorer etter hver som de kommer, ser forløpig kun denne (via BT):
- UP-Sense - All-In-One Sensor
Hører jo rykter om at dette i praksis vil bli et komplett overvåkningssystem med alle mulig følere.

Ellers er det vel lov å drømme om en EU/Norsk utgave av denne el-bil laderen:
- UC-EV-Station-Lite - EV Station Lite

Ja, hvis bankkontoen renner over av flus, så er kanskje dette en grei måte å få opp forbruket.
Det er helt sikkert et utrolig kult oppsett, men er det strengt tatt nødvendig?
Må man ikke være passe nerdete anlagt for å gå i gang med noe slikt?

Hei.
Kjører en del fra Ubiquiti selv, det vil si at jeg kjører det for svitsjer og AP.
Jeg bruker pfSense som ruter fremfor Ubiquiti sin, rett og slett fordi den har mer funksjonalitet. Men for 99% holder Ubiquiti ruteren.

En ting å være obs på i startfasen: Ubiquiti har en Edge serie beregnet for pro-markedet, denne er IKKE kapabel til å integreres i et UniFi oppsett. Så sørg for å kjøpe bare UniFi produkter.

For et enkelt nettverksoppsett trenger du:
- 1 stk Cloud Key (fungerer som et administrasjonsgrensesnitt)
- 1 stk Ruter
- 1 stk AP

Som nevnt finnes det enheter som kombinerer både Cloud Key, Ruter og NVR.
Bruker ikke UniFi selv for kamera, jeg bruker Reolink PoE kamera i kombinasjon med Frigate NVR.

Når det kommer til Hjemmeautomasjon/Smarthus bruker jeg Home-Assistant. Dette er kongen på haugen, ville ikke fått for noe annet om jeg var litt teknisk anlagt. Og jeg regner med du er litt over snittet interessert TS siden du ser på slike oppsett.

Her er min hule.
- Fiberterminerting bak patchepanel i topp.
- 2 stk patchepanel mer til sammen 33 punkt per nå.
- 24 porter UniFi PoE Svitsj, har en 48 porter PoE jeg skal erstatte den med.
- Cloud Key gen 2 og en 8 porter PoE svitsj.
- Fiber mellom begge svitsjer og mot ISP (Altifiber)
- pfSense på en Dell mini-PC
- Nederst en stk Dell server (UnRAID) og en stk APC PSU .

b126a157-4a04-49b0-9adc-8d0e7eeb1d00.jpg

Viktig: For all del, du må gå for keystone-baserte patchepanel. Dette er moduler du setter inn i panelet fremfor å terminere direkte i panelet.
Eksempel: https://www.proshop.no/Tilbehoer/Deltaco-19-Keystone-patch-panel-24-ports-1U-gr/2729568

Åh, følger denne tråden med stor interesse.

Ubiquiti vs Cisco er litt som Apple vs. Nokia 3210 (for ikke å såre Android fanbois og fangals). 🙈🤣
Ja, Ubiquiti (Eller UniFi) har en klar parallell til Apple, i den form av at det er enkelt og at dem lager et økosystem rundt løsningene sine.
Og til hjemmebruk eller mindre virksomheter er det knall, men det duger ikke til store komplekse nettverk, da må f.eks Cisco inn.

• Like
Reaksjoner: LesGo! og Virrum
Jeg bruker pfSense som ruter fremfor Ubiquiti sin, rett og slett fordi den har mer funksjonalitet. Men for 99% holder Ubiquiti ruteren.
Av ren nysgjerrighet, hva ved nye EFG eller UXG-Enterprise er det du savner - og som du finner i pfSense?

Forøvrig et flott oppsett @Flemming. Dette er et eksempel til etterfølgelse!

Støtter også 100% det du skriver om keystone - absolutt!

Må man ikke være passe nerdete anlagt for å gå i gang med noe slikt?

Jo, det skal være sikkert - ingen normale folk med vettet i behold holder på som meg! :p
For meg er det en profesjon, en hobby, en interesse og noe jeg rett og slett koser meg med.

• Like
Reaksjoner: LesGo!
Av ren nysgjerrighet, hva ved nye EFG eller UXG-Enterprise er det du savner - og som du finner i pfSense?
Jeg har ikke undersøkt hva dem har, men dette er hva jeg kjører på pfSense som jeg tror du mister med UniFi:
Altså pakker på pfSense, kan kjøres bak brannmur, men dette er tjenester jeg syns er hensiktsmessig å ha på ruteren.